4 min

Voedselverspilling

De toekomst van...

Op 1 januari 2020 verloren Thibaud van der Steen (38) en zijn vriendin Carlijn Kloet (35) hun zoontje Sieb na veertig weken zwangerschap. Die ingrijpende gebeurtenis veranderde de manier waarop ze in het leven staan. Vorig jaar richtten zij No Waste Army op, een platform tegen voedselverspilling. Met een kwartaalabonnement op een boodschappenbox vol ‘imperfecte producten’ gaan ze de strijd aan met de supermarktketens.

Met de kennis van nu weten ze dat de stilgeboorte van hun zoontje Sieb alles heeft veranderd. Hoe ze naar het leven kijken, wat ze belangrijk vinden, en wat vooral niet. Ze zetten stappen die ze anders nooit hadden aangedurfd.

Thibaud van der Steen (38) en Carlijn Kloet (35) hadden in Breda het perfecte leven: een goede baan, een mooi huis, een kindje op komst. Hij werkte voor een techbedrijf, zij voor een financieel adviesbureau. Alles leek hun voor de wind te gaan. Tot het noodlot toesloeg. Een stilgeboorte bij veertig weken, na een vlekkeloze zwangerschap. ‘Dan stort je wereld in’, zegt Van der Steen vier jaar later. ‘Je denkt: hoe word ik ooit nog gelukkig?’

Aan de grond

Vlak daarna brak het coronavirus uit. Zaten ze thuis, terwijl ze juist nu mensen nodig hadden. Twee van hun beste vrienden, Jacco en Frank, zagen in diezelfde periode hun bedrijf in de festivalbusiness bijna in rook opgaan. Vier mensen zaten aan de grond. En toen ontstond er iets moois.

Van der Steen had op het nieuws gezien hoe boeren en telers met hun producten bleven zitten, omdat het dagelijks leven tot stilstand was gekomen. ‘Ik heb Frank en Jacco toen bij ons uitgenodigd en gezegd: laten we iets proberen te doen om die mensen te helpen.’

Henk Wildschut - Thibaud van der Steen staat met een doos vol producten van No Waste Army op een grote composthoop.

Weer lachen

Van der Steen hoorde van een tulpenteler die zijn bloemen niet verkocht kreeg. Via ‘Breda maakt mij blij’, het account dat Kloet was begonnen om lokale ondernemers een podium te geven, stonden al gauw vijftig mensen in de rij om voor vijf euro tulpen af te nemen. ‘Op de plek waar mensen die bloemen kochten, werd weer gelachen’, zegt Van der Steen. ‘Dat was het positieve geluid dat we allemaal nodig hadden.’

In de maanden die volgden, verkochten Van der Steen, zijn vriendin en twee vrienden online vijftienduizend kilo kaas voor kaasmakende paters die ermee bleven zitten, twintigduizend flessen wijn uit de wijngaard van een klooster en driehonderdduizend gladiolen die niet waren uitgereikt vanwege de afgelaste Nijmeegse Vierdaagse.

Schoonheidsideaal

Daarna hielpen ze maandelijks een teler van zijn overschotten af door simpelweg diens verhaal te vertellen. Overschotten waren coronagerelateerd, maar na de lockdowns ontdekten Van der Steen en co dat het probleem groter was.

Boeren blijven eigenlijk altijd met reststromen zitten, omdat grote supermarkten perfecte producten willen verkopen die voldoen aan ‘klasse 1’. Tonnen aan imperfecte oogst gaan verloren vanwege dat ‘schoonheids­ideaal’. Van der Steen: ‘We hielpen laatst een boer die bleef zitten met honderdduizend kilo wortelen, zestig procent van zijn oogst. Afgekeurd op cosmetische gronden. Dat moet anders.’

In juni 2023 lanceerde hij met vrienden Jacco en Frank, en Stijn Markusse, bekend geworden met een maaltijdbox om lokale boeren te ondersteunen (Boerschappen), het platform No Waste Army. Voor veertig euro per kwartaal kun je je abonneren op een boodschappenbox met producten die anders zouden zijn weggegooid. Ze hebben nu vijftienduizend abonnees en willen doorgroeien naar honderdduizend. Dat gaat lukken als bedrijven zich gaan aansluiten. ‘We willen van die strenge normering af. Daarmee kunnen we de voedsel­keten veranderen.’

Online platform tegen voedselverspilling

Met een abonnement op een boodschappenbox van No Waste Army worden boeren en telers van hun reststromen af geholpen en wordt voedselverspilling tegengegaan.

  • Op een dieptepunt in hun leven richtten Van der Steen, zijn vriendin en drie kompanen in juni 2023 No Waste Army op

  • Via dat platform verkopen zij een kwartaalabonnement op een boodschappenbox met producten die om cosmetische redenen zijn afgekeurd

  • Boeren komen zo van tonnen overschot af en voedselverspilling wordt tegengegaan

  • Doel is om de normering die supermarktketens hanteren minder streng te maken

  • Auteur: Dennis Boxhoorn
  • Fotograaf: Henk Wildschut

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens