5 min

‘Het draait om de medewerkers. Die bepalen de sfeer binnen het bedrijf’

Interview

Veel bedrijven, en zeker die in de horeca, hebben moeite met het vinden én behouden van goed personeel. Het kost Niels Mulder (47), eigenaar van het in Almelo wereldberoemde café-restaurant NielZ, nooit veel moeite. Zijn geheim? Liefde, oprechte interesse en een bedrijfscultuur waarin medewerkers zich veilig voelen. ‘Bij ons is niet de gast, maar het personeel koning’, zegt de uitbater, die uitgesproken ideeën heeft over personeelsbeleid. ‘Mijn medewerkers zijn mijn ambassadeurs. Betere recruiters kun je je niet wensen.’

Café-Restaurant Nielz in hartje Almelo heeft net weer een verbouwing achter de rug. Er is dit voorjaar een compleet nieuwe bar gekomen. ‘Dat doen we eigenlijk al 22 jaar, om de twee jaar’, vertelt uitbater Niels Mulder. ‘Voor de gasten, om te laten zien dat we weer hebben geïnvesteerd, maar óók voor het personeel, om ze vol in de energie te houden, in weer een frisse omgeving.’

Mulder, die al vanaf z’n zestiende verschillende baantjes in de horeca had, nam de zaak in 2002 over. ‘Ik was 24 en net klaar met de hotelschool. Crocos Eetcafé heette dit toen, een wat verouderde zaak op een plek in Almelo waar weinig gebeurde. Maar het zat in een monumentaal pand, mét een terras op het zuiden. Ik was een wat onbevangen ondernemer die een kans zag.

Dat we het NielZ hebben genoemd, is eigenlijk uit een geintje ontstaan. Vrienden zeiden: iedereen kent je in Almelo, waarom zet je dat niet op de gevel? Vond ik een beetje overdreven, maar met een knipoog naar de McDonald’s, met z’n bekende M, kwamen we terecht bij die Z.’

Alle buren

Mulder begon in wat nu de voorkant is van het huidige pand. ‘Later hebben we alle buren erbij gekocht en momenteel werken hier zo’n honderd mensen.’ Zijn bedrijf draait inmiddels om die personeelsleden. Mulder: ‘Die switch heb ik zo’n tien jaar geleden gemaakt.

Daarvoor focusten we ons heel erg op de gast, op wat die nou wilde, want die was tenslotte koning. Maar sindsdien kijk ik vooral naar wat onze medewerkers eigenlijk willen. Die bepalen namelijk de sfeer binnen je bedrijf en brengen dat dna over op de gast. Als je een horecazaak binnenkomt, dan voel je meteen of het klopt ja of nee. En dat komt niet door de meubels of de muziek, maar door de mensen.’

Life changing experience

Wat die switch tien jaar geleden triggerde? ‘Dat was mijn scheiding. Die bracht bij mij behoorlijk wat teweeg’, bekent Mulder. ‘Wat dat betreft gun ik iedereen een life changing experience, hoewel dat helaas vaak iets traumatisch is. Maar door dat moment werd ik gedwongen naar mezelf te kijken.

Ik kwam erachter dat ik heel erg blij werd van de ontwikkeling van de mensen om mij heen. Van bijvoorbeeld medewerkers die hier zoekend binnenkwamen, maar zowel zakelijk als privé op een plek terechtkwamen waar ze gelukkig werden. Ik ging mijn bedrijf niet langer zien als een plek waar bier en biefstuk wordt verkocht, maar als een tool waar mensen zich kunnen ontwikkelen.’

Zelfvertrouwen

Zo vindt Mulder het heel belangrijk dat zijn medewerkers bij Nielz met zelfvertrouwen werken. ‘Hoe wij dat doen? Onder meer door onze kleding. Tijdens míjn eerste horecabaantje kreeg ik, als klein, iel mannetje, een strak wit bedrijfsshirt aangemeten. Daardoor ging ik me heel onzeker voelen. Hier doen we het daarom anders.

Iedereen, van welk geslacht ook, en van welk geslacht je ook houdt, en hoe je er ook uitziet, mag hier zichzelf zijn: je mag daarom bij ons, in de huisstijl van NielZ, het type kleding dragen waar je jezelf het lekkerst in voelt. Dat mag dus een strak T-shirt zijn, maar ook een wijd overhemd of een lange sloof. Als je hier wordt aangenomen, zoek je samen met de HR-manager online je werkkleding uit.

Vervolgens sturen we dat voor je eerste werkdag naar je huis, in een mooie doos, compleet met een mooie brief: Welkom bij de NielZ-familie.’ Het is, zegt Mulder, maar een klein onderdeel van wat hij zijn medewerkers als ambassadeurschap probeert mee te geven.

‘BijNielZisnietdegast,maarhetpersoneelkoning’

Gezonde werknemers

‘Hoeveel mensen hebben hier in de loop der tijd wel niet gewerkt? De 15-jarigen van destijds zijn nu 35 en hebben misschien kinderen, die hier ook weer komen. Er is geen betere ambassadeur dan een tevreden en trotse werknemer.’

En een gezonde werknemer. ‘Ja, iedere werknemer krijgt ook een air up van ons. Dat is een hervulbare fles die door middel van geur smaak aan water geeft. Dit doen we omdat wij graag zien dat ze veel water drinken in plaats van frisdrank.

Zoals wij ze ook stimuleren om te stoppen met roken, als ze dat doen. Kijk, ze moeten niks. Ze mogen. Ik faciliteer. Ik kauw niks voor, maar ik geef ze op allerlei fronten handvatten. Daar valt ook dat stoppen met roken onder. Wij betalen een Alan Carr-cursus voor die rokende werknemer, en voor zijn of haar partner.’ Dat er van de tien deelnemers slechts twee definitief zijn gestopt, doet aan het succes niets af. ‘Het hele bedrijf kan zo zien dat ik het belangrijk vind.’

Geen stress

Nóg maar een voorbeeldje dan: NielZ heeft van alle cruciale apparaten twee exemplaren. Twee koffiezetapparaten, twee vriezers, twee ovens. Mulder: ‘Dit om stress bij m’n medewerkers te voorkomen. Mocht zo’n apparaat stuk gaan op zaterdagmiddag, dan hoeft er op het drukste moment van de week niet meteen een monteur aan de slag. Die kan gewoon op de rustige maandagochtend komen.’

Zijn beleid werpt op vele fronten z’n vruchten af. ‘Vlak na corona was het even lastig, maar voor het overige heb ik eigenlijk nooit problemen om personeel te vinden. Behalve goede ambassadeurs zijn tevreden medewerkers ook nog eens de beste recruiters. Veel vriendjes en vriendinnetjes komen hier werken.’

Overigens had het maar weinig gescheeld of NielZ was er niet meer geweest, toen vorig jaar op zolder ’s nachts een wasdroger in brand vloog. Een alerte voorbijganger zag rook en sloeg alarm. ‘Misschien gek, maar ik dacht toen ook meteen aan de mensen die bij ons werken en hun gezinnen.’

  • Auteur: Geert Jan Darwinkel
  • Fotograaf: Frank Ruiter

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens