8 min

Honderdjarig attractiepark wordt steeds mooier

Reportage

Attractiepark De Waarbeek in Hengelo, wie is er niet geweest op schoolreisje of met een kinderfeestje? Kevin Moespot nam het park zes jaar geleden over, met de ambitie om van het vijfentwintig attracties tellende park – dat dit jaar op de kop af honderd jaar bestaat – een succes te maken. Twee jaar geleden verkocht hij zelfs zijn huis om nieuwe attracties aan te kunnen schaffen. Hoe gek moet je zijn? ‘Och’, zegt Moespot, ‘je moet vooral overtuigd zijn van het succes.’

Kevin Moespot (37) geeft een rondleiding door het park waarvan hij, samen met zijn vrouw, sinds 2018 de trotse eigenaar is. De Waarbeek wordt elk jaar weer een beetje mooier, zegt hij, en hij wijst op de bestrating. ‘Netjes, hè. Hebben we afgelopen winter opnieuw gelegd. Bijna duizend vierkante meter.’ Het park is ook weer een stukje groter geworden. Zo werd het aantal parkeerplaatsen uitgebreid.

Nieuwe zweefmolen

‘En daar’, zegt hij, wijzend op een stuk grond achter de grote vijver, ‘hebben we wat extra land gekocht. Daar komt straks een nieuwe attractie. Een zweefmolen waarvan de zitjes de lucht ingaan.’ Zo eentje als ze in Slagharen hebben? ‘Zoiets, al wordt die van ons net weer even wat bijzonderder.’

Het gaat goed met De Waarbeek: het park trekt elk jaar meer bezoekers. Vorig jaar 180.000. Maar er blijft na elke verbetering nog wel wat te wensen over. Zo speelt Moespot met de gedachte om de grote vijver, toch één van de blikvangers van het park, een stukje kleiner te maken. Die neemt nu wel érg veel plek in en wordt maar gebruikt voor één attractie: de waterfietsen. ‘Daar zou makkelijk een stukje van af kunnen. Voor de gewonnen grond kunnen we dan weer wat nieuws verzinnen.’

Elektronicazaak

Creatief bezig zijn en telkens weer wat nieuws bedenken is Moespot op het lijf geschreven. Dat is iets wat hij miste bij de ondernemingen waar hij voorheen de scepter zwaaide. Al op zijn achttiende kwam hij in Deventer in de elektronicazaak van zijn vader terecht. ‘Maar daar sloeg de verveling al snel toe.’ Hij bestierde nog een dierenwinkel, maar ook dat kon zijn aandacht niet echt vasthouden. Zelfs een paintballbedrijf dat hij zelf opzette, kon hem niet langdurig boeien.

Pas toen hij via een vriend het verzoek kreeg om een Halloweenhuis te bouwen op het attractiepark in het Drentse Drouwenerzand, werd bij hem een snaar geraakt. ‘Ik heb daar ook mijn vrouw Janna ontmoet. Haar vader was de eigenaar van Drouwenerzand. Dit bevalt me wel, dacht ik al snel. Zo ben ik de attractieparkbusiness ingerold.’ En dat is een leuke business, vindt hij. ‘Elke dag is anders, er is altijd wat te doen. In een winkel is dat niet zo. Zodra de winkel eenmaal staat, is het daar elke dag hetzelfde riedeltje. Daar kan ik niet tegen.’

‘Wezeiden:ditgaateengekkenhuiswordenendatwerdhetook’

Onze droom

Bijna vijf jaar lang deed hij in Drouwenerzand van alles en nog wat. Tot hij in 2018 via zijn vrouw de toenmalige eigenaar van De Waarbeek ontmoette. ‘Of De Waarbeek niet wat voor ons was, grapte hij, maar in ieder geintje zit een seintje. Bovendien was een dergelijk pretpark voor onszelf beginnen wél onze droom. Niet veel later schrokken we ons echter kapot, want het park was – laat ik maar eerlijk zijn – een tikje verlopen. Ik heb het weleens omschreven als een circustent met allemaal gaten erin. Er was niks wat nog fatsoenlijk werkte.’

Daar kwam bij: hem was voorgespiegeld dat het park 200.000 mensen per jaar trok. ‘Bleek niet echt te kloppen, kan gewoon niet. Want wij trokken 40.000 in ons eerste jaar. We zijn in onze eerste winter, in 2019, ook maar met één ding bezig geweest: alles veilig maken. Ook moesten we afscheid nemen van enkele populaire attracties, zoals de Calypso, omdat die helemaal op waren. Mensen zeggen nóg wel eens: jammer dat de Calypso er niet meer is.’

Het fenomeen pretpark is al honderden jaren oud. Wie een beetje googelt, leest dat De Efteling in Kaatsheuvel geldt als oudste pretpark van Nederland. Dat werd namelijk in 1951 geopend, met een theehuis plus speeltuin. In Hengelo moeten ze daar een beetje om grinniken. Daar kregen ze namelijk al in 1930 hun eerste attractie: een heuse rodelbaan (achtbaan), gemaakt met behulp van oude Hengelose tramrails.

Honderd jaar

De Waarbeek zelf is trouwens nóg weer een stuk ouder: op Eerste Paasdag 1924 openden Jan Hendrik en Herman Smit Theehuis De Waarbeek, compleet met Engelse tuin, roeivijver, tennisbaan en speeltuintje. Op de eigen website afficheert het park zich dan ook als ‘het oudste pretpark van heel Nederland’. ‘De Waarbeek bestaat op de kop af honderd jaar’, zegt Moespot trots. ‘Al zijn we, als je puur naar het attractiepark kijkt, acht jaar jonger. Wat wel grappig is: veel pretparken zijn begonnen als theetuin. Niet alleen wij, maar ook onder andere Drouwenerzand en De Efteling.’

Familiebedrijf

Het park is tegenwoordig ook weer echt een familiebedrijf. Moespot zelf is er – uiteraard – elke dag, terwijl ook zijn vrouw Janna er regelmatig te vinden is. Boven de ingang van de souvenirshop hangen geschilderde portretten van hen beiden, in Middeleeuwse stijl. ‘Toen wij dit overnamen, was er trouwens helemaal geen souvenirshop. Die hebben wij hier opgezet.’

Ook de vader van Kevin werkt op De Waarbeek, als hoofd van de technische dienst. Als we over het park lopen, is Moespot senior juist aan het werk in het Haunted House Huyze Pelle. Junior: ‘Dit is mijn favoriete attractie. Omdat we dat als team helemaal zelf hebben bedacht. Gemaakt van oude zeecontainers, op rails die ik ooit ergens op de kop heb getikt. Hebben we met behulp van spuitbeton een fantastisch spookhuis van gemaakt.’

Huis verkocht

Het park mag nu dan lopen als een trein, het eerste jaar was loeizwaar voor de Moespotten. Er ging veel geld op aan het opknappen van het park, waarna het seizoen zelfs werd afgesloten met verlies. ‘We hebben toen ons huis verkocht en ons pensioenpotje opgegeten om het jaar erop goed te knallen.’ Moespot vertelt het even tussen neus en lippen door, alsof het de normaalste zaak van de wereld is: je huis verkopen om te investeren in je bedrijf.

‘Als we gaan, dan gaan we vol gas, zeiden we. We hebben alles in het bedrijf gestopt, omdat we daar alle vertrouwen in hadden. We zeiden: dit gaat een gekkenhuis worden en dat werd het ook.’ Het geheim van de smid? Nieuwe attracties én de all-in-formule. ‘Voor één bedrag toegang tot alle attracties, met eten en drinken inbegrepen. En dat best uitgebreid, hè. Patatje, frikadel, kaassoufflé, soep, broodje ham, broodje kaas, twee stukjes fruit, waterijsje.’ Dat liep als een trein, tot corona zich aandiende.

In zwaar weer

‘Ons zwaarste jaar ooit. Privé zaten we in heel zwaar weer, al heeft het personeel daar nooit iets van gemerkt. Hun loon kwam steeds op tijd. Maar door aan de kostenkant heel erg zuinig te zijn, stonden we aan het eind van dat jaar ondanks alles toch op winst!’ Er kwamen in totaal twaalf nieuwe attracties bij. ‘Als eerste kochten we een achtbaan, Rupsje Mae, genoemd naar onze dochter.’ Het is, samen met onder meer schommelschip Rocking Roger en de nieuwe carrousel, één van de blikvangers van het park. ‘Door die ellende van ons eerste jaar genieten we nu extra van het succes.’

Welke specifieke kwaliteiten moet een pretparkondernemer eigenlijk hebben? ‘Je moet een glas halfvol-type zijn. En oplossingsgericht denken, want je loopt elke dag weer tegen problemen aan.’ Hij kijkt uit naar de zomer. ‘Het klinkt misschien gek, maar dat is voor ons de rustigste periode. Want dan loopt alles. Het meeste werk wordt verzet in de winter, aan onderhoud, schoonmaak en zaken verbeteren.’

Twee parken

Met zijn schoonvader, die 68 is, zijn hij en zijn vrouw in gesprek om het park in Drouwenerzand over te nemen. ‘Het wordt een familie-overname, van vader op dochter, dus dat gaat goed komen’, zegt Moespot. ‘Met twee parken sta je sterker. Dat is vooral handig qua gezamenlijke inkoop van bijvoorbeeld de patat en frikadellen. Ook kan personeelszaken straks door één persoon worden gedaan.’ Of dit het begin is van een pretpark-imperium? ‘Zeg bij mij nooit nooit, maar nee, dat is niet de bedoeling.’

  • Auteur: Geert Jan Darwinkel
  • Fotograaf: Reyer Boxem

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens