3 min

‘Rabobank wil de wereld een beetje beter maken’

125 jaar Rabobank

Het begon allemaal in 1898, met een enkele kassier die in een achterafkamertje van zijn boerderij een boerenleenbank bestierde. Tijdens de 125 jaar die volgden, heeft Rabobank zich ontwikkeld tot een internationale bank die veel verder kijkt dan geldzaken alleen. Mariëlle Lichtenberg, directeur particuliere klanten en lid van de groepsdirectie van Rabobank, blikt terug en kijkt vooruit.

‘Ik voel me thuis bij waar Rabobank voor staat’, vertelt Mariëlle Lichtenberg. De bank is al meer dan een kwart eeuw haar werkgever. ‘Mijn collega’s zeggen stuk voor stuk hetzelfde. Dat kan alleen omdat we intrinsiek geloven in waar we gezamenlijk mee bezig zijn.’

Met de nadruk op gezamenlijk. Rabobank is immers een coöperatieve bank. ‘We hebben geen aandeelhouders, maar leden’, zegt Lichtenberg. ‘De bank bestaat door en voor hen. Door ons ledenbestand van twee miljoen mensen is de maatschappij altijd dichtbij. De grote groep ledenvertegenwoordigers houden ons een spiegel voor. We leggen verantwoording aan hen af, we krijgen directe feedback en zo worden we bij de les gehouden. We leren continu bij.’ Het onderliggend besef, zegt Lichtenberg, is dat je in je eentje een heel eind kunt komen, maar dat je altijd meer bereikt als je de krachten bundelt.

‘Allereerst hebben we natuurlijk de taak een heel goede bank te zijn met een solide, financiële positie. Daarnaast draait het bij Rabobank toch vooral ook om impact. We willen de wereld een beetje beter maken, zoals we dat met Nederlandse bescheidenheid zeggen. Een deel van het resultaat vloeit terug naar de maatschappij en naar de mensen in die maatschappij.’

Niet met lege handen

Dat gebeurt op talloze manieren. Een voorbeeld daarvan ligt dicht bij de ontstaansgeschiedenis van de bank: de landbouw. ‘We zijn wereldwijd de bank die onderscheidend is in agri en food. In Nederland speelt nu de stikstofdiscussie. Als bank willen we de aarde voor toekomstige generaties veilig stellen. Tegelijkertijd willen we onze klanten, onder wie heel veel boeren, niet met lege handen laten staan.

Wij horen wel eens: als je voor het klimaat bent, ben je tegen de boeren en omgekeerd. Maar zo zien wij dat niet. Wij willen dat iedereen mee komt en daarom hebben we drie miljard euro vrijgemaakt voor de overstap naar onder andere duurzame technieken en nieuwe verdienmodellen. Wij maken de transitie samen met onze klanten. Als wereld en als bank staan we voor grote dilemma’s. We helpen onze klanten vooruit, maar daarbij kunnen we maatschappelijke ont­wikkelingen niet uit het oog verliezen. We willen er zijn voor al onze klanten én de samenleving.’

125-jarig jubileum

In verband met het jubileum is een magazine gemaakt waarin geschetst wordt hoe het allemaal begon, waar we nu staan en hoe Rabobank naar de toekomst kijkt.

Bekijk het magazine hier
  • Auteur: Anne Grietje Franssen
  • Fotograaf: Jordi Koppenhol