3 min

‘Design is kunst met maatschappelijke impact’

Eureka

Rabobank is een samenwerking aangegaan met Dutch Design Foundation. Marc Cootjans, directeur coöperatieve Rabobank Regio Eindhoven, denkt dat design kan helpen bij het oplossen van de grote problemen waar de wereld nu voor staat. ‘Ontwerpers combineren een idee met technische kennis, waardoor het een daadwerkelijke oplossing is. Ik denk dat creativiteit een belangrijke bijdrage kan leveren aan een betere wereld.’

Dat Rabobank en Dutch Design Foundation een partnerschap zijn aangegaan is een samenwerking die je misschien niet snel verwacht: tussen ontwerpers en een bank. Maar voor verandering heb je juist verschillende perspectieven en expertises nodig, legt Marc Cootjans, uit. ‘We staan als bank voor belangrijke transities zoals klimaatverandering en de energie- en voedseltransitie. We willen niet alleen volgen, maar ook leiden. Met ons grote netwerk en de mogelijkheden die we hebben om financiering te verzorgen, kunnen we veel betekenen.’ Dutch Design Foundation houdt zich ook bezig met deze transities.

Ontwerpers verbinden aan bedrijfsleven

‘Ze gaan niet puur voor esthetisch design’, legt Cootjans uit. ‘Ze hebben een missie en dat is om ontwerpkracht in te zetten voor een betere wereld. Door ontwerpend te denken en te doen kom je namelijk tot nieuwe perspectieven, ook voor complexe maatschappelijke vraagstukken. Ze hebben een groot netwerk van ontwerpers en verbinden deze aan het bedrijfsleven en overheden. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers hiervoor ondersteuning, publiciteit en een platform, onder meer tijdens de Dutch Design Week. In die missie vinden Rabobank en de Dutch Design Foundation elkaar.’

Shoot met Marc Cootjans

Goede ideeën financieel ondersteunen

Het netwerk van de foundation bestaat uit duizenden ontwerpers, niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. ‘De uitdaging is hoe je met al die mooie ideeën impact kunt gaan maken’, vertelt Cootjans. ‘Denk aan bijzondere initiatieven van eenpitters of kleine bedrijven. Bijvoorbeeld een mooi vernieuwend zonnepaneel, een vleesvervanger of een bouwblok van vlas.

Ik geloof dat Rabobank kan helpen om ervoor te zorgen dat die individuele ideeën echt impact gaan maken in de wereld.’ Rabobank heeft een enorm netwerk. ‘Veel bedrijven zijn klant bij ons’, zegt Cootjans. ‘Wij kennen ze van binnenuit. Een kleine start-up met een goed idee komt vaak niet zo makkelijk binnen bij een bedrijf. Via ons lukt dat veel makkelijker.’ Rabobank kan daarnaast helpen bij de financiering en met kennis. ‘We hebben mogelijkheden om goede ideeën financieel te ondersteunen.

Daarnaast werken bij Rabobank deskundigen die kunnen adviseren en helpen bij het omvormen van een goed idee tot een bedrijf.’ Voor Rabobank is Dutch Design Foundation de juiste partner om dit te bewerkstelligen. ‘Zij brengt al die eenpitters en kleine bedrijven bij elkaar’, aldus Cootjans. ‘Zonder hen zouden we al die ontwerpers met hun bijzondere ideeën nooit kunnen bereiken.’

Technisch vernuft

Rabobank is inhoudelijk partner van Dutch Design Foundation en hierdoor ook aanwezig op de Dutch Design Week, een jaarlijks terugkerend evenement in Eindhoven. ‘Eindhoven verandert een week lang in een festivalstad’, vertelt Cootjans. ‘Die week kunnen ontwerpers alle mogelijkheden en oplossingen die ze hebben ontworpen zichtbaar maken voor een groot publiek. Het is het grootste designevent in Nederland, maar heeft bereik tot ver daarbuiten.’ Het evenement past bij de stad Eindhoven, vindt hij.

‘Eindhoven staat voor techniek, design en kennis. We huisvesten grote, technologisch vooraanstaande bedrijven als Philips en ASML. Maar we zijn ook de designhoofdstad van Europa.’ Persoonlijk voelt Cootjans zich ook betrokken bij design. ‘Het mooie aan design vind ik dat het kunst is waar technisch vernuft achter zit. Ontwerpers combineren een idee met technische kennis, waardoor het niet alleen creatief, maar ook maakbaar is en zo een oplossing kan bieden voor maatschappelijke uitdagingen. Voor mij is het kunst met impact. Ik ben er trots op dat wij, vanuit Rabobank, kunnen helpen om dat groot te maken.’

  • Auteur: Arwen Kleyngeld
  • Fotograaf: Bas Losekoot

Meer lezen over dit onderwerp?