5 min

‘Het was liefde op het eerste gezicht met Vitis’

Interview

Ervoor zorgen dat iedereen aan de samenleving mee kan doen, dat is wat Liesbeth Koornneef, directeur van Vitis Welzijn, met hart en ziel doet. Ze noemt dat ‘voor iemand een verschil maken’. ‘Het is wonderlijk én prachtig om te zien hoe groots dat verschil soms is. En ook hoe klein dat zetje soms maar hoeft te zijn om dat te bereiken.’ Ze is blij dat ze dat in haar geboortestreek mag doen, het Westland. Want ‘Westlanders zijn toegewijd aan de samenleving’.

LIESBETH KOORNNEEF (52) voelt zich als geboren en getogen Westlandse helemaal op haar plek bij Vitis Welzijn. Dat is een organisatie die mensen ondersteunt die door omstandigheden buiten de maatschappij dreigen te vallen. En hen stimuleert om te participeren, elkaar te ontmoeten en naar elkaar om te zien. De welzijnsorganisatie biedt veel verschillende activiteiten en diensten om op eigen kracht mee te doen in de samenleving: van jongerenwerk en mantelzorgondersteuning tot hulp bij geldzorgen.

Liefde op het eerste gezicht

Koornneef ‘mag’ sinds 2019 directeur zijn van deze club. ‘Het voelt echt als mogen, ja. Ik werkte 28 jaar met heel veel plezier in de kinderopvang in het Westland, ook als directeur, en toen kwam deze vacature voorbij. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik was helemaal hotel de botel en dat ben ik vier jaar later nog steeds.’

Ze vindt het Westland een heel fijn leefgebied en ook een heel bijzonder werkgebied. ‘Westlanders voelen gezamenlijke verantwoordelijkheid voor elkaar en voor hun omgeving. We zetten ons in voor de samenleving en vinden het belangrijk dat iedereen betekenisvol mee mag doen.’ De mensen hier zijn doeners, vervolgt ze. ‘Als het een goed plan is, zetten ze de schouders eronder. Huppakee, aan de slag! Dat is in mijn functie ontzettend fijn.’

Duizend vrijwilligers

Vitis heeft, behalve heel veel samenwerkingspartners, ook 65 medewerkers en ruim 1.000 vrijwilligers. Dat enorme aantal vrijwilligers valt ook buiten het Westland op. ‘Er wordt in den lande naar ons gekeken hoe wij dat doen met zoveel vrijwilligers, want daar zijn wij echt uniek in.’ Het is ook niet zo dat alleen net-gepensioneerden als vrijwilliger actief zijn bij Vitis. Alle generaties doen mee en iedereen brengt zijn eigen ideeën en expertise in, vertelt Koornneef enthousiast. ‘Iedereen kan het verschil maken voor een ander. Die dynamiek, dat is geweldig. Ik heb daardoor ook nooit het gevoel dat ik er alleen voor sta.’

Dat neemt niet weg dat Koornneef ook in het Westland een steeds ingewikkelder en individualistischer samenleving aantreft. ‘Ook hier lopen mensen vast in het zorgstelsel, hebben ze problemen met toeslagen en allerlei andere regels en procedures. En ook hier kunnen mensen geen woning vinden. Zij die in een kwetsbare situatie zitten, hebben daar het meeste last van. Dat raakt mij.’

Zelf aan de bel trekken

Vitis staat met haar medewerkers, vrijwilligers en samenwerkingspartners klaar om hulp te bieden. ‘We hebben een groot aanbod en kunnen veel. Belangrijk is dat mensen er niet voor terugdeinzen om zelf aan de bel te trekken. Mensen die de rekeningen niet meer kunnen betalen, wachten soms te lang met hulp zoeken. Het gevolg is dat geldproblemen toenemen. Hoe sneller er contact met ons wordt opgenomen, hoe sneller wij kunnen helpen om geldzaken weer op orde te krijgen.’

‘Inonzegemeenschapzieikdagelijkskleinegebarendiegroteimpacthebben’

Financieel kwetsbaar

De problematiek is complexer aan het worden, merkt Koornneef. ‘Problemen stapelen zich tegenwoordig in hoog tempo op. Dat komt doordat veranderingen zo snel gaan. Zie hoe het ging met de stijgende energieprijzen vorig jaar. Als je niet in staat was om een spaarpotje aan te leggen, of je had vlak daarvoor net die dure uitgave gedaan, zat je al gauw klem.’

De energiecrisis heeft veel mensen financieel wakker geschud, merkt Koornneef. ‘Mensen realiseerden zich ineens hoe kwetsbaar ze zijn voor geldproblemen. Met name jongeren worstelen hiermee, merk ik.’ Ze hebben vaak flexibel werk en nog geen goedgevulde spaarpot om op terug te vallen. Daarnaast hebben veel jongeren een forse studieschuld. ‘Tientjes extra aan energiekosten hakken er dan flink in.’

Mensen willen helpen

Vitis helpt mensen vaardigheden te ontwikkelen die nodig zijn voor een stabiele financiële toekomst. ‘We bieden daarvoor cursussen aan, waaronder thuisadministratie en budgetcoaching. Bedrijven, zoals Rabobank, ondersteunen ons daarbij.’ Dat is het Westland op zijn best, vindt Koornneef. ‘De betrokkenheid bij mensen die het minder hebben, is hier groot. Mensen willen helpen. Dat is hartverwarmend om te zien.’

De verhalen die de vrijwilligers, medewerkers en Koornneef horen, zijn soms confronterend. ‘Armoede heeft verregaande gevolgen voor iemands leven. Het heeft betrekking op je woonsituatie, op je opleidingskansen. Voor mensen die leven in armoede ligt sociaal isolement op de loer.’

Trots en nederig

Daarin iets kunnen betekenen, is heel waardevol. Ook voor jezelf, ervaart Koornneef. ‘In onze gemeenschap zie ik dagelijks kleine gebaren die grote impact hebben. Zoals de man die spontaan zijn buren kerstboodschappen cadeau deed, of de jongere die een oudere helpt met de computer en andere technische dingen in huis. Deze momenten maken me trots en nederig tegelijk en laten zien dat compassie in ieder van ons aanwezig is. Dat ontsteekt mijn vuur, elke dag weer.’ <

De portretten bij dit interview zijn gemaakt door Frank Ruiter. Rabo &Co kreeg een kijkje achter de schermen en sprak met Frank over hoe hij te werk gaat en wat hem inspireert.

  • Auteur: Marijn Kramp
  • Fotograaf: Frank Ruiter

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens