Waarom vier uur wachten bij een limiet verhoging?
Vraag het RabobankSinds dit voorjaar is de standaardlimiet van Rabobank-klanten verlaagd van 50.000 euro naar 5.000 euro. Dit betekent dat je eerst je limiet moet verhogen als je een groter bedrag wilt overmaken. Dit kun je zelf doen in de Rabo-app of via de website. Je kunt je limiet tijdelijk verhogen, bijvoorbeeld als je eenmalig een groot bedrag moet overmaken. Het is ook mogelijk om je limiet structureel te verhogen.
Na het ophogen van je limiet geldt een wachttijd vier uur. Tot die tijd verstreken is, kun je dus geen bedrag boven de 5.000 euro overmaken. Dat doen we uit veiligheidsoverwegingen, onder meer om bankhelpdeskfraude tegen te gaan. Bij deze vorm van fraude word je opgebeld door een fraudeur die zich voordoet als bankmedewerker. Vaak zegt de fraudeur dat je geld in gevaar is en dat je het moet overmaken naar een ‘kluisrekening’. In werkelijkheid maken klanten geld over naar de fraudeur.
Beter beschermd
Deze vorm van fraude komt helaas veel voor. Veel klanten blijven na zo’n ervaring ook achter met emotionele schade. Hun vertrouwen in banken en de financiële sector heeft een klap gekregen. Door het verlagen van de limiet voorkomen we dat fraudeurs in één klap meer dan 5.000 euro stelen. En als klanten de limiet verhogen, geeft de wachttijd van vier uur zowel de bank als de klant de tijd om erachter te komen dat het foute boel is. Neem bij twijfel altijd contact op met de bank en maak geen geld over!
Niet alle klanten zijn blij met deze nieuwe maatregel, wachten is immers nooit leuk. Maar in dit geval voorkomt het wel een hoop ellende. Al in de eerste maand na de invoering zagen we het aantal gevallen van bankhelpdeskfraude dalen. Het is trouwens ook mogelijk om de standaard limiet van 5.000 euro te verlagen. Zo ben je nog beter beschermd tegen mogelijk misbruik.
Heb je ook een vraag voor deze rubriek?
Stuur ons een e-mail