5 min

‘Het is een mooi moment om het stokje over te dragen’

Oud & Nieuw

In zijn studententijd verdiende Rogier Schipper (29) al een zakcentje bij VOB Hardenberg, de internationale large format drukkerij van zijn vader Bert (61). Nu wordt hij klaargestoomd om het bedrijf over te nemen. Rogier verwacht het niet heel anders te gaan doen dan zijn vader, maar innovatie en verduurzaming zullen nóg nadrukkelijker op de agenda komen te staan. Er wordt veel nagedacht en gepraat over de toekomst. ‘We zijn altijd heel open naar elkaar en hebben onze belangen en verwachtingen goed afgestemd.’

De sfeer is gemoedelijk in de directiekamer van VOB Hardenberg. Aan de vergadertafel zitten Bert Schipper (61) en zijn zoon Rogier (29). Het is de bedoeling dat Rogier per 1 januari 2025 een belangrijk aantal taken van zijn vader overneemt en dan aandeelhouder wordt. ‘Uiteindelijk zal Rogier het definitief van me overnemen’, aldus Bert. ‘Dan wordt mijn rol meer adviserend en wil ik me daarnaast gaan bezighouden met het verder versterken van de internationale positie van VOB bv. Maar de bedoeling is wel dat ik minder ga werken.’

Groot formaat drukwerk

Volgens Bert, sinds 2011 aan het roer, kan de overdracht niet op een natuurlijker moment komen. In meerdere opzichten zit het bedrijf, dat zo’n 30.000 jobs (opdrachten) per jaar verwerkt en naar verschillende landen exporteert, in een belangrijke transitie. VOB bv – een afkorting van Verenigde Offset Bedrijven - is producent van halffabricaten voor de verpakkings-, display- en outdoor media industrie met de focus op large format drukwerk. In de praktijk betekent dit dat vrijwel alle groot formaat drukwerk, zoals posters in bushokjes en product displays in supermarkten, in Hardenberg van de machines zijn gerold.

VOB werkt met de offset techniek, waarbij gebruik wordt gemaakt van drukplaten. ‘Maar de large format digitale printtechnologie zal daarnaast een steeds grotere rol in het productieproces innemen’, vertelt Bert. ‘Daarbij komt dat het tegenwoordig in toenemende mate om data-input en -verwerking gaat, en dat is meer iets voor de jongere generatie. Deze ontwikkelingen maken het een mooi moment om het stokje over te dragen.’

Alle onderdelen doorlopen

Zoon Rogier werkt nu zo’n vijf jaar vast bij VOB, maar werkte tijdens zijn studies Commerciële Economie en later Marketing Management en Data Science ook al parttime bij het bedrijf. ‘Vorige week zat ik hier precies tien jaar’, lacht Rogier. ‘Ik ben gewoon onderaan begonnen, heb bijvoorbeeld als assistent drukker gewerkt. Eigenlijk heb ik alle onderdelen van het bedrijf doorlopen. Dat is een mooie basis, je krijgt goed zicht op alle facetten. Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk voor Sales & Marketing en daarnaast houd ik me nu steeds meer bezig met de taken die ik straks krijg.’

Rogier denkt niet dat hij het heel anders zal gaan doen dan zijn vader. Het zou volgens hem niet werken als je allebei een totaal verschillende visie hebt. Ze praten veel over de toekomst van het bedrijf en zitten daarin op één lijn. Wat hoe dan ook hetzelfde zal blijven, is de prettige werksfeer en de toegankelijkheid van de directie. ‘VOB is een heel platte organisatie, waar de deur altijd open staat voor de vijftig personeelsleden’, aldus Rogier. ‘Het productieproces zelf gaat natuurlijk volgens een bepaalde structuur, maar voor de rest zijn we vrij los, er is geen sprake van hiërarchie. Dat is ook de nuchterheid die ons hier in het oosten kenmerkt.’

‘Deverduurzamingisbijuitstekietswatnogverderkanwordenontwikkelddoordenieuwegeneratie’

Kansen voor verduurzaming

Bert ziet de overdracht aan zijn zoon als een manier om nog grotere stappen te zetten op het gebied van verduurzaming, iets wat hoog op de agenda staat bij VOB. De letters staan tegenwoordig ook voor ‘Verspilling Omlaag Brengen’. Met de geavanceerde drukpersen is de inschiet – extra vellen om de drukpers op kleur te laten komen – met ruim vijftig procent verminderd. ‘We zijn altijd bezig met de vraag hoe we zo circulair mogelijk kunnen produceren’, zegt Bert.

‘Die hele verduurzaming is bij uitstek iets wat nog verder kan worden ontwikkeld door de nieuwe generatie. Het feit dat plastic verpakkingen steeds meer verdwijnen, biedt kansen, zowel voor het bedrijf als op het gebied van duurzaamheid. Voor patatbakjes bij de snackbar moet je tegenwoordig betalen, dus daar wordt een alternatief voor gezocht. Hetzelfde geldt voor aardbeienbakjes; die waren altijd van plastic, maar wij bedrukken aardbeienbakjes van massief karton.

Slim CO²- uitstoot verminderen

Ook zijn we een platform aan het opzetten waarmee we onze leveranciers in contact brengen met klanten. Hiermee zorgen we bijvoorbeeld dat een vrachtwagen die ons materiaal komt brengen, niet leeg wegrijdt, maar producten van ons meeneemt om bij klanten af te leveren. Zo verminder je de CO²- uitstoot. Dat Rogier het straks van me overneemt, kun je trouwens ook een soort verduurzaming noemen. Dat zo de continuïteit gewaarborgd wordt, is iets waar ik trots op ben.’

Het is duidelijk dat er veel wederzijdse waardering en respect is tussen vader en zoon. Voordat besloten werd dat Rogier het bedrijf zou overnemen, is er veel gepraat. ‘Mijn vader wilde zeker weten dat dit is wat ik écht wil’, zegt Rogier. ‘We hebben onze belangen en verwachtingen goed afgestemd. Toen ik hier fulltime aan de slag ging, hebben we duidelijk uitgesproken dat het ook oké was als het niet zou werken. Maar het werkt supergoed. Ik vind het ontzettend leuk en heb zin om het bedrijf verder de toekomst in te leiden.’ <

  • Auteur: Suus Ruis
  • Fotograaf: Merlijn Doomernik

Meer lezen over dit onderwerp?