5 min

‘Ik wil een plek creëren die mensen gelukkig maakt’

Interview

In haar hotel kunnen gasten kiezen: óf elke dag schone lakens óf een boom laten planten. Om verspilling tegen te gaan, serveren de koks alleen verrassingsmenu’s – en daar kan zomaar een vegetarisch hoofdgerecht bij zitten. De producten zijn veelal gezond, lokaal en biologisch; zelfs de alcoholvrije bubbel komt uit de regio. Directeur Liset Bom van Hotel de Sterrenberg in Otterlo wil gasten meer bieden dan gewoon een leuk verblijf. ‘Het maakt mij gelukkig als mensen hier tot nieuwe inzichten komen.’

LISET BOM (32) wil met Hotel de Sterrenberg in Otterlo tot de tien best beoordeelde hotels van Nederland gaan behoren, dus toen haar team afgelopen zomer de Dutch Hotel Award won, ging de vlag uit. Toch zijn het niet de hoge rapportcijfers zélf die haar blij maken.

‘In het juryrapport stond dat alle mt-leden over hun werk vertelden alsof dit hun eigen hotel was. Een groter compliment hadden ze me niet kunnen geven’, vertelt ze. ‘Ik vind het belangrijk dat iedereen op zijn eigen, unieke manier iets kan bijdragen aan het hotel. Het was bijzonder om te lezen dat het zo ook echt voelt voor mensen.’

Familiebedrijf

Bom heeft sinds 2017 de leiding over het Veluwse hotel waarin ze letterlijk is opgegroeid. In 1992 werd het geopend door haar ouders, met hulp van haar opa. Waar nu de vergaderruimtes zijn, was vroeger haar slaapkamer. ‘Mijn vader was altijd bezig in het hotel, mijn moeder plooide haar werk om mijn broertje en mij heen. We waren nooit alleen, voor mijn gevoel was het personeel onderdeel van ons gezin. Onze ontbijtmedewerkster Yadigar tilde me elke morgen op het aanrecht voor een broodje hagelslag. De koks bereidden ons avondeten – normale kost, hoor – mijn broertje wist lange tijd niet eens dat mijn moeder ook kon koken.’

Hoewel Bom het zichzelf niet te gemakkelijk wilde maken door meteen in het familiebedrijf te stappen – ‘Ik wilde mijn eigen geld verdienen en ontslagen kunnen worden als ik iets verkeerd deed’ – was het uiteindelijk de enige logische stap. ‘Mijn toenmalige baas voelde het al aankomen toen ik vroeg of we konden praten. Even daarvoor had ik hem het hotel laten zien. “Ik zag het in je ogen, er is niks wat ik kan doen om je hier te houden”, zei hij. En zo was het.’

Elke maand familievergadering

Op haar 24ste trad Bom bij haar ouders in dienst als assistent-bedrijfsleider, precies op tijd om te helpen de verbouwing in goede banen te leiden. ‘We hadden de grond rondom ons hotel gekocht, het was een gouden kans om extra kamers, vergaderruimtes en een wellnessruimte toe te voegen. Mijn vader durfde dat in zijn eentje niet meer aan, maar met mij als opvolger erbij wel. Ook mijn broer sprong bij, hij deed het technische werk. Daar is hij als technisch directeur nog steeds verantwoordelijk voor.’

Op haar 27ste werd Bom algemeen directeur, maar haar vader kon het hotel pas echt loslaten toen corona voorbij was. ‘We hebben nog steeds elke maand een familievergadering, maar ik neem de besluiten; dat hebben we expliciet zo met elkaar afgesproken. Soms knettert het even, maar dat is juist goed. Het betekent dat we eerlijk durven zijn.’

‘Wegooiennuveelminderetenweg,terwijldebelevingvandegastenjuistbeteris’

Adults Only

Een baanbrekend besluit dat Bom met instemming van de familie nam, was de keuze om vanaf 2020 als Adults Only hotel verder te gaan. ‘Kinderen moeten kunnen spelen, maar onze gasten komen hier om te genieten van de rust. We merkten dat ze zich stoorden aan kinderen die door de gangen renden of bommetjes deden in het zwembad. Door corona ontstond er een natuurlijk moment om de knoop door te hakken: we hadden bijna geen reserveringen meer staan. Ik heb er geen moment spijt van gehad, want het komt de kwaliteit van het verblijf van onze gasten echt ten goede.’

Vernieuwend is ook Boms manier van leidinggeven: medewerkers zitten in allerlei projectgroepjes rondom thema’s die zij zelf belangrijk vinden. ‘Mijn vader was geneigd alles zelf te doen, maar ik ben ervan overtuigd dat we samen meer voor elkaar krijgen. Ik wil dat medewerkers onderzoeken waar hun hart sneller van gaat kloppen, zodat ze kunnen groeien in hun werk en als mens.’

Duurzaamheid blijkt voor veel medewerkers een belangrijk thema. ‘We besloten ons aan te sluiten bij Hotels for Trees. Gasten die langer dan een nacht blijven, kunnen met een hanger aan de deur duidelijk maken dat we de kamer niet hoeven schoon te maken. Dat bespaart tijd, schoonmaakmiddelen, bedlinnen en handdoeken; in ruil daarvoor plant Hotels for Trees namens ons een boom. Gaaf hè?’

Ontbijten aan tafel

Een ander duurzaam voorbeeld is de manier waarop het team van restaurant Cèpes voedselverspilling tegengaat. Geen overdadig ontbijtbuffet meer, maar een plateau op maat dat wordt geserveerd aan tafel. De receptie noteert eventuele allergieën en dieetwensen al bij het inchecken. ‘Onze sous-chef Chiel is op verschillende plekken gaan ontbijten om inspiratie op te doen en heeft een prachtig concept uitgewerkt. We gooien nu veel minder eten weg, terwijl de beleving juist beter is. Gasten vinden deze manier van ontbijten prettiger dan het onrustige van een buffet.’

Daarnaast werd het à la carte diner vervangen door een verrassingsmenu, dat is afgestemd op het seizoen en zo veel mogelijk wordt samengesteld met lokale, biologische producten. ‘Ons vlees komt van biologische vleesboerderijen uit Wekerom en Lunteren, groente en fruit halen we bij de Groenerie in Harskamp, de geitenkaas komt uit Stroe’, somt Bom op. ‘We hebben zelfs een heerlijke, alcoholvrije bubbel: Betuwse Bruis.’

Heerlijk eten zonder vlees

Vegetarische gerechten vormen een volwaardig onderdeel van het menu. ‘We willen duurzame keuzes maken en laten zien dat je ook zonder vlees heerlijk kunt eten. Zo hadden we eens dry aged biet als hoofdgerecht, dat smaakte zo goed! Omdat ons team dit concept zelf heeft uitgewerkt, lukt het ze ook om die boodschap aan de gasten over te brengen. Hun hart zit erin, dat is geweldig om te zien. We hebben hier een fijne plek gecreëerd, waar gasten én medewerkers gelukkig zijn. Dat is voor mij de ultieme definitie van succes.’ <

De portretten bij dit interview zijn gemaakt door Frank Ruiter. Rabo &Co kreeg een kijkje achter de schermen en sprak met Frank over hoe hij te werk gaat en wat hem inspireert.

  • Auteur: Laura van der Burgt
  • Fotograaf: Frank Ruiter

Meer lezen over dit onderwerp?