3 min

Laadbakken

De toekomst van…

Het Zeeuwse bedrijf Smartbox BV ontwikkelt en produceert laadbakken voor bestelbusjes waarmee boodschappen en elektronica aan huis worden bezorgd. De bakken zijn zo licht mogelijk gemaakt, zodat het brandstofverbruik en de uitstoot worden beperkt. De volgende stap is het gebruik van duurzamere materialen. Over anderhalf jaar rijden er ‘lichtere, sterkere en duurzamere bakken dan ooit rond’.

Na decennia voor een baas te hebben gewerkt, als lasser en carrosseriebouwer, kreeg Peter Mol (52) uit Goes in januari 2003 het aanbod om samen met een compagnon de gehele carrosserieafdeling van zijn toenmalige werkgever over te nemen, inclusief vier man personeel en alle voorraden.

Het werden taaie eerste jaren, vertelt Mol. Soms kon hij zichzelf pas na zes weken salaris uitbetalen. De leveranciers gingen voor. Mol concentreerde zich in die periode op te veel dingen tegelijk, zegt hij nu. Op kranen, haakarmsystemen, soms een laadbak van een bestelbusje. Het was te veel. Maar na een jaar of vijf volhouden, keerde het tij. Mol zag rond 2008 dat de bezorgservices van grote supermarkten en elektronicaconcerns - hij noemt dat ‘het last mile transport’ - aan een opmars bezig waren. Al die producten moesten naar de consument worden gebracht, naar plekken waar vrachtwagens niet konden komen.

Henk Wildschut - Peter Mol in de laadbak.

Lichtgewicht en herbruikbaar

Toen hij die ontwikkeling zag, kroop hij ‘achter de pc’. Hij tekende een nieuw soort laadbak voor een kleinrijbewijs-chassis, lichter in gewicht, zodat de wagens minder brandstof zouden verbruiken en minder schadelijke stoffen zouden uitstoten. De bakken die tot dan toe op de markt waren, hadden zo’n vijfhonderd kilo laadvermogen vanwege de robuuste materialen die werden gebruikt. In het ontwerp van Mol steeg dat naar duizend kilo, simpelweg door de lichtere panelen van de bakken, vervaardigd uit polypropeen en glasvezel. Zijn bedrijf Smartbox BV was geboren.

Om zijn zaak ‘milieutechnisch’ ook toekomstbestendig te maken, wilde Mol nog een stap zetten: de gebruikte materialen moesten duurzamer worden. Hij wilde ervoor zorgen dat alle materialen van zijn laadbak konden worden hergebruikt. Samen met een Zeeuws bedrijf in dakkoffers en een afvaardiging van een plaatselijke hogeschool ging hij met Smartbox op zoek naar een manier om het glasvezel in zijn laadbakken te kunnen hergebruiken. Panelen met glasvezelversterking worden nu nog vermalen om er daarna in diverse toepassingen – dakkoffers en tenten – mee te kunnen spuitgieten, maar dat kan maar een paar keer. De vezels worden op den duur te kort.

Statiegeld op laadbakken

Dankzij een subsidie van de provincie Zeeland heeft Mol samen met de genoemde partners inmiddels een manier gevonden om het glasvezel zo te bewerken dat het veel vaker kan worden hergebruikt. Hij wil naar een systeem van ‘cradle to cradle’, van wieg tot wieg, waarbij niets meer wordt weggegooid en hij misschien zelfs een soort statiegeld voor zijn bakken kan gaan rekenen.

Details wil hij nog niet kwijt, dan zou hij de concurrentie wijzer maken, maar over ‘zo’n anderhalf jaar’ zijn de bakken van Smartbox volgens hem ‘lichter, sterker en duurzamer dan ooit’. Momenteel levert Mol vijfhonderd smartboxes per jaar. Zijn laadbakken worden door heel Nederland en ook in België en Zwitserland gebruikt, vooral op de Mercedes Sprinter, maar ook op andere wagens. Albert Heijn bezorgt er boodschappen mee aan huis en binnenkort stapt wellicht een groot elektronicaconcern in. Omdat ook zij ervan doordrongen zijn dat uitstoot- en milieuregels steeds belangrijker worden. <

De toekomst van laadbakken is groen

Smartbox BV in Goes maakt laadbakken die zo licht mogelijk zijn, zodat het brandstofverbruik en de uitstoot worden beperkt.

  • Smartbox BV produceert nu vijfhonderd laadbakken per jaar

  • De laadbak weegt vierhonderd kilo. Daarmee besparen klanten brandstof en stoten ze minder schadelijke stoffen uit

  • Dankzij een subsidie van de provincie Zeeland kan Smartbox ‘binnen anderhalf jaar’ laadbakken gaan leveren die gemaakt zijn van herbruikbare materialen.

  • Auteur: Dennis Boxhoorn
  • Fotograaf: Henk Wildschut

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens