5 min

‘We willen graag de Disney van de Lage Landen worden’

Interview

Zijn entertainmentbedrijf in de Alblasserwaard bestaat dit jaar twintig jaar, zijn stichting Lach voor een Dag tien jaar, de Avonturenboerderij en vakantiepark Molenwaard floreren, en zelf doet hij vanaf december voor de laatste keer mee in Titus & Fien, een eigen musicalproductie. ‘Ik heb zoveel plannen, mijn onderneming wordt te groot om nog te blijven spelen.’ Michael van Hoorne (43) is trots op wat hij heeft bereikt, maar bovenal op de waardering daarvoor, van zowel zijn collega’s als zijn gasten.

ALS KLEIN JONGETJE zei ik al dat ik later een eigen attractie­park wilde hebben’, vertelt Michael van Hoorne in het kantoor van de Van Hoorne Groep in Molenaarsgraaf, in de Alblasserwaard. ‘En kijk eens waar we nu zitten, midden tussen de dans- en tv-studio, het kostuum- en decoratelier en de animatie- en tekenstudio.’

Met het in 2003 opgerichte familie­entertainmentbedrijf produceert Van Hoorne theatervoorstellingen, films, televisie en boeken voor kinderen van nul tot tien jaar, over in eigen huis ontwikkelde karakters zoals Teun & Fien en Stip de Pony, bestaande sprookjes zoals Doornroosje en Rapunzel, en over gelicenseerde karakters als Peppa Pig en Woezel en Pip. Er is een speelgoedproductiebedrijf voor bijbehorende merchandise en hun shows staan in elf verschillende landen. Daarnaast is er Avonturenboerderij Molenwaard, een themapark waar kinderen leren over de oorsprong van ons eten en drinken, en familievakantiepark Molenwaard.

Marketing en evenementen

Van Hoorne (43) werd geboren in Ottoland, één dorp verder. Hij groeide op in een ondernemersgezin. ‘Hard werken, niet te snel tevreden zijn en nooit wegduiken. Dat kreeg ik van mijn ouders mee.’ Als tiener zat hij als dressuurruiter in het nationale jeugdteam. ‘Maar ik was niet goed genoeg.’

Zijn carrière begon bij Rabobank in Molenaarsgraaf, en later Sliedrecht. Op de marketing- en evenementenafdeling was hij het meest op zijn plek, maar eigenlijk wist hij toen al dat hij liever de theaterwereld in wilde. Hij volgde een opleiding aan de MusicAllFactory in Tilburg. Toen hij constateerde dat hij audities een crime vond, dacht hij ‘als ik nou mijn eigen musicals ga maken, hoeft dat auditeren niet meer.’ Het was de start van Van Hoorne Entertainment.

Honderdvijftig wensen per jaar

Tien jaar later volgde de stichting Lach voor een Dag. ‘De aanleiding daarvoor was de vraag van een ongeneeslijk ziek meisje: of zij op de foto mocht met Doornroosje. Dat mocht, maar het moest snel tussendoor. Daar had ik achteraf zo’n slecht gevoel bij. Ik heb toen besloten een stichting op te richten die van dit soort wensen echt werk maakt. Nu vervullen we honderdvijftig keer per jaar een wens, inclusief halen en brengen met een limousine, een bezoek aan een voorstelling, eten en drinken en een foto­sessie. Een kind is even de ster van de dag.’

Gelukzalig gevoel

Geëngageerd vindt Van Hoorne zichzelf niet. ‘Wij zijn in de eerste plaats een commercieel bedrijf. Boven aan mijn lijst met plannen staat altijd mijn doel: Disney van de Lage Landen. Want dat is wat we willen worden. We doen wel dingen die maatschappelijk relevant zijn, we letten op inclusie en richten ons met sommige karakters bewust op educatie. Ons entertainment is gebouwd op bepaalde waarden, maar ik wil vooral dat jonge kinderen plezier beleven aan mooie verhalen. Als ik zie hoe kinderen van onze parade genieten, dan geeft me dat zo’n gelukzalig gevoel; ik haal nergens méér voldoening uit.’

In 2018 opende Van Hoorne Avonturenboerderij Molenwaard, twee jaar later, in coronatijd, volgde vakantiepark Molenwaard. ‘Dat plan lag er al, en toen tijdens corona de theaters dicht gingen, hadden we ineens zeeën van tijd om het uit te rollen. Corona heeft ons als bedrijf veel gekost, maar we zijn ook goed geholpen door de overheid. We hebben niemand hoeven ontslaan. Door het vakantiepark groeiden we zelfs.’

‘Alsikziehoekinderenvanonzeparadegenieten,dangeeftmedatzo’ngelukzaliggevoel;ikhaalnergensméérvoldoeninguit’

Ontbijtdienst

Twintig jaar na de start van zijn bedrijf is Van Hoorne onveranderd enthousiast en betrokken. Hij draait nog steeds gewoon diensten, zegt hij terloops. ‘Op zondagmorgen doe ik het ontbijt in het vakantiepark, op zaterdagavond stuur ik de parade aan en daarna zit ik in de bediening. Om de week draai ik een halve dag mee op de Avonturenboerderij. Ik vind het erg leuk om te doen en zit zo diep in de organisatie, ik ken alle collega’s.’

Zijn privéleven is nauw verstrengeld met het bedrijf. Sinds hun pensioen werken zijn ouders er ook, zijn broer doet de financiën en de strategie. ‘Ik neem af en toe vakantie, ik ga drie keer per jaar skiën in Oostenrijk, maar verder ben ik hier 24/7 aan de slag.’ Heel soms moppert hij, vooral als hij thuis is. ‘Dan word ik door mijn oma snel teruggefloten’, grinnikt hij. “Had je maar bij Rabobank moeten blijven!”, zegt zij dan.’

Spelen was altijd mijn droom

Deze winter staat hij voor het laatst op de planken. ‘Spelen was altijd mijn droom, maar het kost veel tijd, waardoor het me soms remt bij andere uitdagingen. Een jaar geleden schreef ik een ‘achtpuntenplan' waar ik met mijn onderneming naartoe wil. Daarin staan onder meer de groei van de Avonturenboerderij en het vakantiepark, inclusief een eigen theater, het ontwikkelen van meer eigen karakters en uitbreiding van het entertainmentbedrijf in het buitenland.’

Kroon op mijn werk

Om zijn plannen te realiseren, verkocht Van Hoorne dertig procent van de moederonderneming aan een bevriende investeerder. ‘Ik ben hem zeer dankbaar’, zegt hij. ‘Je hebt als ondernemer mensen nodig die je helpen om door het plafond heen te breken en verder te komen.’

Het meest trots is Van Hoorne op het feit dat zowel zijn werknemers als zijn gasten enorm waarderen wat hij doet. Het verloop in het bedrijf is laag. ‘Mensen die hier komen werken, willen zelden meer weg.’ En bezoekers beoordeelden de gastvrijheid onlangs met een 9,8. ‘We wonnen al vijf keer de ANWB Award voor het leukste uitje van Zuid-Holland, hebben twee Musical Awards te pakken en de FNV benoemde ons tot leerbedrijf van het jaar. Het gaat mij niet om die prijzen, maar ze zijn wel de kroon op mijn werk en laten zien dat het klopt wat wij doen.’ <

De portretten bij dit interview zijn gemaakt door Frank Ruiter. Rabo &Co kreeg een kijkje achter de schermen en sprak met Frank over hoe hij te werk gaat en wat hem inspireert.

  • Auteur: Deirdre Enthoven
  • Fotograaf: Frank Ruiter