Energievoorziening
De toekomst van...Volta Energy levert groene stroom op plekken waar geen energievoorziening is, zoals bouwplaatsen en evenementen. De wagen met zonnepanelen, een batterij en een generator op biobrandstof is mobiel en flexibel inzetbaar als alternatief voor vervuilende dieselaggregaten. ‘We leerden al op jonge leeftijd dat het goed is om ons steentje bij te dragen aan het leefbaar houden van de planeet.’
Roel (28) en Luc (26) Bleumer uit Westervoort kwamen al jong in aanraking met techniek en duurzaamheid. Hun vader was technisch adviseur, hun moeder docent biologie. ‘Van haar kregen we een natuurvriendelijke opvoeding’, vertelt Roel.
‘We vonden het logisch om iets te doen met verduurzaming en hebben het knutselen met de paplepel ingegoten gekregen. Als je een brommer wilde hebben, haalde je overal onderdelen op en ging je net zo lang aan de slag totdat hij reed.’
Studententijd
In hun studententijd - Roel studeerde werktuigbouwkunde en Luc elektrotechniek - kwamen de broers op het idee om verplaatsbare zonnepanelen te maken voor plekken waar geen stroomaansluiting is, zoals evenementenlocaties. ‘Dan zouden vervuilende dieselaggregaten niet meer nodig zijn’, legt Roel uit.
Toen het plan er was, moest de wagen met zonnepanelen worden gemaakt en getest. ‘Een windmolenparkontwikkelaar zag wel iets in onze plannen’, vertelt Roel. ‘Zijn bedrijf organiseerde een duurzame dag op hun windmolenpark, maar moest een onduurzaam aggregaat gebruiken voor de stroom. Ze wilden graag gebruikmaken van onze verrijdbare zonnepanelen. Die moesten we alleen nog even maken.’
De broers gingen aan de slag, in het schuurtje bij pa en ma. ‘We hadden geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Alle onderdelen bestelden we via het windmolenbedrijf. Zo bouwden we onze eerste kar met zonnepanelen. Helaas ging die kapot. De panelen bleken niet bestand tegen vervoer.’
Buurtcamping
De broers bleven experimenteren. Meer geïnteresseerde partijen meldden zich. ‘We zijn een wagen met een mobiel kliksysteem gaan maken, die we verhuurden aan campings en evenementen’, vertelt Roel. ‘Omdat je geen stroom hebt als de zon niet schijnt en de batterij leeg is, hebben we een hybride systeem gemaakt met een accu op biobrandstof, zodat er altijd stroom is.’
Met de wagen konden Roel en Luc ook bouwlocaties gaan bedienen. ‘Daar kunnen we een groot verschil maken. Het nadeel van een dieselaggregaat is dat die altijd op vijftienhonderd toeren moet draaien. Om dat te bereiken, moet hij dag en nacht aan staan. Overdag voor de verlichting, de bouwkeet en de bouwvoertuigen. Maar in het weekend draait hij op volle kracht door. Onze motor op biobrandstof gaat pas aan als de batterij leeg is en schakelt automatisch uit.’
Niet te koop
Het systeem van Volta Energy is niet te koop. ‘We leveren energie als service’, zegt Roel. ‘Daarmee is ons ultieme doel - ons steentje bijdragen aan het milieu - voldoende geborgd. Onze klanten betalen een vast bedrag per week. Wij regelen dat de kar op de gewenste locatie komt te staan, sluiten alles aan en doen het onderhoud.’
De eerste drie jaar groeide Volta Energy langzaam. ‘Toen we het juiste recept hadden gevonden, ging het ineens in sneltreinvaart’, zegt Roel. ‘We zijn begonnen met zes wagens, nu zijn het er bijna driehonderd.’
Er zijn nog plannen genoeg. Roel: ‘We hebben een manier gevonden om waterstof om te zetten in stroom, zonder zware tanks mee te hoeven nemen. Binnenkort kunnen onze wagens ermee worden uitgerust. Met financiering van Rabobank willen we binnen drie jaar uitbreiden naar tweeduizend systemen.’
Volta Energy: minder CO₂ en stikstof
Roel en Luc Bleumer ontwikkelden een flexibel en duurzaam alternatief voor dieselaggregaten.
De wagens van Volta Energy uit Duiven besparen per week tussen de 318 en 2.538 kg CO₂ en tussen de 513 en 4.096 gram stikstof, afhankelijk van de grootte van het model
Volta Energy is actief in Nederland, België en Duitsland en wil uitbreiden naar meer Europese landen
In Nederland zijn er zo’n 10.000 locaties waar stroom nodig is, maar geen voorziening is. In Duitsland zijn dat er 55.000
Fotograaf Henk Wildschut reist het hele land door om voor ‘de toekomst van’ duurzame innovaties in beeld te brengen. Aan Rabo &Co vertelt hij hoe hij te werk gaat.
- Auteur: Arwen Kleyngeld
- Fotograaf: Henk Wildschut
Meer lezen over dit onderwerp?