4 min

De tractor

De toekomst van...

De land- en tuinbouw gaat een nieuwe toekomst tegemoet, dankzij AgXeed. De firma uit Grubbenvorst ontwikkelt en bouwt zelfrijdende trekkers, die wereldwijd worden verkocht. De voordelen van de robottrekker zijn groot, vertellen Rienk Landstra (50) en Joris Hiddema (51), twee van de vier oprichters van AgXeed. ‘Zowel agrariër als bodem wordt ontlast.’

Rienk Landstra en Joris Hiddema van de firma AgXeed staan klaar voor de fotoshoot. Ze nemen plaats voor de zelfrijdende trekker, met als decor een groot landbouwperceel. De vorm van de trekker valt op. Die staat niet op vier megabanden, maar is links en rechts voorzien van een rupsband. De aloude tractorcabine met stuur en zitplaats ontbreekt. Niet nodig. De agrariër hoeft de robottrekker immers niet te besturen. Die rijdt vanzelf.

Ziehier de toekomst van landbewerking. De agrarische sector kampt met personeelstekorten, dus biedt robotisering een oplossing. De rupsbanden van de zelfrijdende trekker veroorzaken minder druk op de bodem dan een tractor oude stijl. Met megabanden valt bovendien op een drassig perceel niet te werken. Het rupsonderstel biedt dan soelaas.

Prijstechnisch zijn de verschillen niet zo groot tussen de gangbare en de nieuwe tractor. Het is de winst op arbeid die de autonome trekker een stuk voordeliger maakt.

Ingebouwde sensoren

Hiddema legt de techniek achter hun vinding uit. ‘Het perceel wordt ingemeten inclusief alle aanwezige vaste obstakels, zoals bomen en eventueel windmolens. Thuis maakt de agrariër een routering over het veld en stuurt deze taak naar de robot. Op het uitgetekende perceel wordt de autonome modus gestart en doet de trekker zijn werk. De agrariër kan dan andere dingen gaan doen.’

De robots van AgXeed - er zijn drie types - maken de bodem los, zaaien akkers in, wieden onkruid en kunnen, dankzij ingebouwde sensoren, heel secuur werken met gewasbeschermingsmiddelen.

De boer bespaart

Landstra en Hiddema gaan dieper in op de voordelen van hun product. Eerst over de belasting van de grond. Als gevolg van schaalvergroting in de landbouw rijdt er steeds groter en zwaarder materieel over het land. Met als gevolg bodemverdichting, waardoor de kwaliteit van de bodem verslechtert. Dat vertaalt zich uiteindelijk in minder opbrengst en kwaliteitsverlies.

Landstra: ‘Door bodemverdichting zit er minder zuurstof in de bodem en nemen gewassen minder voedingsstoffen op. Dat moet worden gecompenseerd met kunstmest en chemicaliën. Het is een neerwaartse spiraal.’ Hiddema, over de robotisering: ‘De boer bespaart er veel tijd en arbeidskosten mee. De zelfrijdende trekker kan 24 uur per dag het land bewerken, ja, ook ’s nachts.’

Van Australië tot Canada

Hiddema en Landstra kenden de agrarische sector van hun vorige baan bij een producent van landbouwvoertuigen. Ze wisten dus van de problemen in de landbouw, zoals hierboven geschetst. En die wilden ze oplossen. Geïnspireerd door de zelfrijdende auto gingen ze in 2018 aan de slag. Het had wat voeten in de aarde, maar na anderhalf jaar ontwikkelen was er een eerste prototype, in 2022 gevolgd door de eerste autonome trekker die ook daadwerkelijk werd verkocht. En nu gaan ze de hele wereld over, van Australië tot Canada. Hiddema: ‘We hebben alles zelf gedaan. Ontwerpen, programmeren en bouwen.’

Landstra: ‘Achteraf ben ik blij dat we er met zijn vieren aan zijn begonnen. Alleen krijg je zoiets nooit van de grond. Daarvoor is het te complex.’

AgXeed groeit snel

Joris Hiddema en Rienk Landstra richtten AgXeed in 2018 op met Sander Pop en Lars Schmitz.

  • De eerste autonome trekker werd in 2022 verkocht. Dit jaar zullen dat er naar verwachting honderd zijn

  • De omzet bedroeg 2 miljoen euro in 2022. Vorig jaar groeide de omzet naar bijna 10 miljoen euro

  • Vanwege de groei is AgXeed onlangs verhuisd van Castenray naar Grubbenvorst. De firma telt vijftig werknemers

Fotograaf Henk Wildschut reist het hele land door om voor ‘de toekomst van’ duurzame innovaties in beeld te brengen. Aan Rabo &Co vertelt hij hoe hij te werk gaat.

  • Auteur: Bart Ebisch
  • Fotograaf: Henk Wildschut

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens