5 min

‘Geef iedereen zijn reden om mee te werken aan een eerlijkere wereld’

Oud & Nieuw

Ooit werkten ze samen in een groot cateringbedrijf. Jongste broer Sami als vakantiekracht, oudste broer Samer als COO. Samen met zijn vader gaf Samer leiding aan het bedrijf, dat 60.000 maaltijden per dag bereidde. Van die grootschaligheid hebben ze afscheid genomen. Sami en Samer Simreen richten zich nu met KiCo op kleinschalige, duurzame initiatieven in de voedingsindustrie. Die willen ze helpen groeien, om op die manier bij te dragen aan een eerlijkere wereld.

De broers Simreen hebben de afgelopen decennia in verschillende landen gewoond en gewerkt, maar in Nederland vonden Sami (31) en Samer (42) de perfecte locatie voor hun bedrijf KiCo. In de Haagse Titaan, die ooit diende als tabaksopslag, maar is omgevormd tot ‘innovation hub’, hebben de twee broers hun plek gevonden.

Ze zijn Palestijns, maar hun wieg stond in Abu Dhabi in de Verenigde Arabische Emiraten. Sami woonde daar zijn hele jeugd. Grote broer Samer woonde ook een deel van zijn jeugd in München, bij zijn moeder. Hij verhuisde terug naar Abu Dhabi om daar samen met zijn vader te gaan cateren. Van dit bedrijf maakten zij een gigantische onderneming, die dagelijks 60.000 maaltijden produceerde voor bedrijfsrestaurants, congressen en grote evenementen. Samer en zijn vader zwaaiden de scepter, Sami hielp in vakanties en buiten schooltijd mee in het familiebedrijf.

Initiatieven groter maken

Toen ze in 2015 besloten het bedrijf te verkopen, ging Samer weer studeren, in München. Hij haalde zijn MBA, met als specialisatie het ontwikkelen van nieuwe bedrijven. Zijn elf jaar jongere broer was intussen als marketingspecialist aan de slag gegaan in Londen en later in Amsterdam. ‘Toen Samer klaar was met zijn studie, waren we allebei toe aan een nieuwe stap’, vertelt Sami. ‘We waren allebei geïnteresseerd in duurzame ontwikkelingen in de voedingsindustrie. Producten van afgekeurde groenten, dat soort zaken. Er zijn veel mooie innovaties, maar we zagen ook hoe moeilijk het is om dit soort initiatieven groter te maken.’

Ze spraken met tientallen voedingsproducenten, koks en ondernemers die bezig zijn met productontwikkeling, vertelt Sami. ‘Al deze gesprekspartners waren overvallen door de hoeveelheid regelgeving met betrekking tot productontwikkeling. En het besef dat er heel wat bij komt kijken voordat een goed product succesvol is, was inmiddels ook ingedaald. Het vereist testen, effectieve afbakening van je doelgroep en het vinden van de juiste partners om verder te groeien.’

Keukenabonnement

Zo ontstond het idee om deze groep product­ontwikkelaars te faciliteren met professionele keukens, kennis, advies en een goed netwerk. De broers huurden een groot deel van de onderste verdieping in Titaan en bouwden er professionele keukens. Met een abonnement op zo’n keuken besparen ondernemers een forse investering in een eigen keuken. ‘Daarnaast werken ze hier met gelijkgestemden en breiden ze op die manier hun netwerk en hun kennis uit. Wij kunnen ze helpen met advies, positionering, het opbouwen van partnerschappen en het creëren van langetermijnstrategieën.’

Online je keuken reserveren

Samer geeft een rondleiding door het bedrijf. Op de werkvloer staan immense vrieskasten, koelingen, verpakkingsruimtes en verschillende keukens. In een van die keukens werkt nu bijvoorbeeld iemand een aantal dagen per maand met de recepten van zijn grootouders, vertelt Samer. En er is een Japans cateringbedrijf actief dat alleen werkt met duurzaam geproduceerde ingrediënten. Weer een ander bedrijf maakt er bonbons van sinaasappelschillen. Daarnaast worden de keukens gebruikt door koks die in alle rust hun nieuwe ideeën willen uitproberen. Het enige wat ze daarvoor hoeven te doen, is online een keuken reserveren.

Uiteraard zijn deze keukens allemaal voorzien van professionele apparatuur waar grote hoeveelheden in geproduceerd kunnen worden. ‘Dat zijn we gewend in de catering. Je moet goede apparatuur hebben en je moet in grote hoeveelheden tegelijk kunnen produceren. Dat is goed voor de kwaliteit van je product. Die moet immers constant zijn. En het geeft je meer controle over het productieproces. Zo hou je meer tijd over om nieuwe kansen aan te pakken.’

‘Niemandwordterblijvandatwereldwijdveertigprocentvanalhetvoedselwordtverspild’

Eten in overvloed

Efficiency is iets waar de voedingsindustrie van oudsher erg sterk in is, vertelt Samer. Maar dat heeft er mede toe geleid dat producten de hele wereld over vliegen voordat ze in een keuken terechtkomen. ‘Wij kochten kippen in Brazilië die bij wijze van spreken een rondje om de wereld gingen voordat ze bij ons kwamen, omdat dat het goedkoopst was. Vreselijk’, blikt hij terug. ‘Maar de voedingsindustrie is nu eenmaal sterk prijsgedreven.’ Dat moet anders. Voeding moet een eerlijke prijs krijgen waarin ook de verborgen kosten, zoals schade aan het milieu, moeten worden opgenomen, vindt Samer.

‘En dan is er nog die enorme voedselverspilling’, vult Sami aan. ‘Niemand wordt blij van veertig procent voedselverspilling wereldwijd.’ Want dat is, weet Sami, hoe het ervoor staat. ‘Maar in je eentje kun je de wereld niet veranderen. Dat lukt alleen als je het samen doet. Daarom zetten wij ons in om mensen en bedrijven met elkaar in verbinding te brengen. Geef iedereen zijn reden om mee te werken aan een duurzamere, eerlijkere wereld.’

  • Auteur: Marijn Kramp
  • Fotograaf: Merlijn Doomernik

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens