3 min

‘Het begint altijd met goede communicatie’

Rabo ClubSupport

Rabobank zet zich actief in om verenigingen te ondersteunen. Zodat ze toekomstbestendig zijn én blijven. Dat doet de bank onder andere via Rabo ClubSupport: ‘Naast een stemcampagne, om een financiële bijdrage te verdienen, bieden we ook rechtstreeks ondersteuning. We zetten dan samen met onze partners NOC*NSF en LKCA onze kennis en ons netwerk in om antwoord te geven op vraagstukken over bijvoorbeeld het werven van sponsorgelden of vrijwilligers en het verduurzamen van een clubhuis’, zegt Janine Ritzen, adviseur MC&C bij Rabobank.

Bij handbalvereniging Helios ’72 in Uden zijn ze bezig met een meerjarenbeleidsplan. Ook het verbeteren van de communicatie stond op de agenda. ‘Die communicatie verliep een beetje rommelig’, legt bestuurslid Martijn van Kaauwen uit. Martijn raakte via Rabo ClubSupport in contact met Johan Vermeulen, procesbegeleider bij NOC*NSF. Die schakelde op zijn beurt communicatieprofessional Marleen van Engelen in.

Whatsapp Community

Van Engelen zorgde voor de begeleiding van het traject. ‘We stelden een driekoppige werkgroep op en Marleen begeleidde ons tijdens de zogenoemde masterclass’, vertelt Martijn. ‘We spraken enkele keren bij mij thuis af. Die sessies waren heel open. Daarin keken we naar onze doelen en de communicatiemiddelen die we daarbij het best kunnen inzetten.’ De sessies met Marleen resulteerden onder meer in het opzetten van een Whatsapp Community.

Eenzijdig berichten sturen

‘Voorheen informeerden we onze leden via de mail. Maar wie leest zijn mail tegenwoordig nog goed? Met zo’n Whatsapp Community bereiken we ze op een toegankelijke manier. En mensen kunnen niet reageren. Het eenzijdig sturen van berichten die iedereen binnenkrijgt en leest is van toegevoegde waarde gebleken. Onze leden beoordeelden de vernieuwde communicatievorm met bijna een 8’, aldus Martijn.

Goede start

Het bestuurslid is blij dat Rabobank in de vorm van Rabo ClubSupport ondersteuning heeft geboden bij hun vraagstuk. ‘Het is echt snel gegaan tussen het moment van de hulpaanvraag en de eerste afspraak. We hebben hiermee een goede start gemaakt voor ons meerjarenbeleidsplan’, eindigt Martijn tevreden.

Stemmen kan in september

De Rabo ClubSupport stemcampagne 2024 is in volle gang. Veel stichtingen en verenigingen uit de regio hebben zich inmiddels ingeschreven. Als lid van de bank kun je van 2 tot en met 24 september je stem uitbrengen op jouw favoriete club. De bekendmaking is gepland op 11 oktober. Let op: als lid van de coöperatieve Rabobank ben je ingedeeld in de regio die past bij jouw huidige adres. Daardoor kun je vanaf nu stemmen op clubs in je eigen buurt. Eerder was dit niet altijd zo.

Meer weten? Klik hier.
  • Auteur: Djaydee Kraus
  • Fotograaf: Michel de Heer

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens