5 min

‘Ik geef houtafval een nieuw leven’

Oud & Nieuw

Als eigenaar van het bedrijf Hoefnagel Kozijnen in Kaatsheuvel bleef Alexander Hoefnagel (47) vaak met zaagselafval zitten. Lange tijd bracht hij het naar de stort, tot hij besloot om op zoek te gaan naar een duurzaam alternatief. Hij schakelde zijn oudste zoon Sietse (17) in, die tegenwoordig met zijn eigen bedrijfje briketten maakt van het fijngeperste zaagsel. ‘Ik ben pas net begonnen en wil nog veel leren. Die kans krijg ik nu.’

Sietse was afgelopen zomer pas net gestart als ondernemer toen hij meteen voor een lastige keuze kwam te staan. Een klant wilde de hele voorraad van ongeveer achthonderd kilo briketten opkopen. Zo’n grote bestelling had hij niet eerder gehad en het klonk heel aanlokkelijk. Aan de andere kant: in de winter, als de mensen de kachel of openhaard aansteken, zou er meer vraag zijn naar de briketten en kon hij een hogere prijs rekenen. ‘Toen heb ik mijn vader wel even om advies gevraagd’, zegt Sietse.

Zelf laten nadenken

‘Maar ik heb hem ook vooral zelf laten nadenken’, reageert zijn vader. ‘Ik was benieuwd welke afwegingen hij zou maken om tot een beslissing te komen. Uiteindelijk heb ik natuurlijk wel gezegd wat ik in zijn geval zou doen. Na een goed gesprek tussen vader en zoon luidde de conclusie: het is makkelijk om nu alles in één keer te verkopen, maar in de winter is de vraag naar briketten groter en zijn de marges hoger. ‘We hebben samen uitgerekend wat hij in de zomer en winter per kilo zou overhouden’, zegt Alexander. ‘Toen heb ik besloten om mijn hele voorraad niet in één keer weg te doen’, zegt Sietse.

Familiebedrijf

Het is een mooi voorbeeld hoe hij als beginnend ondernemer leert van zijn vader, die eigenaar is van Hoefnagel Kozijnen, een van de entiteiten van het familiebedrijf Hoefnagel Totaalbouw in Kaatsheuvel, dat al sinds 1930 bestaat. ‘Mijn opa is het bedrijf destijds begonnen’, zegt Alexander. ‘Daarna heeft mijn vader het met zijn broer overge­nomen. Ik werk al ruim twintig jaar in het familiebedrijf en ben sinds 2020 officieel eigenaar.’

Toen Alexander het een paar jaar geleden voor het zeggen kreeg, vroeg hij zich af wat hij met al het zaagsel moest doen dat overbleef van de productie van de houten kozijnen. Naar de stort brengen kost geld. Bovendien moest er een duurzamere oplossing zijn. Hoe kon hij het afval een tweede leven geven? ‘Ik ben gaan googlen en kwam een pers tegen die briketten van zaagsel kon maken.’

Alexander wist al langer dat Sietse wilde gaan ondernemen. ‘Van jongs af aan is hij een jongen die graag onderhandelt en makkelijk babbelt.’ Dus vroeg hij aan zijn zoon of hij de verkoop van de houtbriketten voor zijn rekening wilde nemen. Sietse: ‘Daar hoefde ik niet lang over na te denken.’

Huur betalen

Hoewel hij nog bezig is met zijn mbo-opleiding Handel & Ondernemen, staat hij met zijn bedrijf Superbriketten al ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. ‘School is niet mijn grootste hobby’, zegt Sietse. ‘Ik vind het veel leuker om in de praktijk bezig te zijn. Na school kom ik vaak hierheen om te werken.’ Met ‘hierheen’ bedoelt Sietse het pand van Hoefnagel Totaalbouw, waar ook Hoefnagel Kozijnen is gevestigd. Achter in de timmerfabriek staat de brikettenpers. De briketten slaat hij op in het magazijn, waarvoor hij huur aan zijn vader betaalt. Alexander: ‘Ik heb hier niet de ruimte om die briketten onbeperkt op te slaan, dus Sietse moet nauwlettend de voorraad in de gaten houden en daarop anticiperen.’

Als een echte ondernemer vertelt Sietse dat de briketten een voordelig en duurzaam alternatief zijn voor gewoon brandhout. Hij somt op: duurzaam, omdat de briketten honderd procent gemaakt zijn van afval en voordelig omdat ze weinig tot geen vocht bevatten en veel warmte afgeven voor relatief lange tijd. ‘Ik geef houtafval een nieuw leven’, zegt Sietse, die al op jonge leeftijd weet hoe hij zijn product moet aanprijzen.

‘Ikvindhetmooiomtezienhoedenieuwegeneratiezichzelfverkoopt’

Social media

Dat doet hij ook online. Hij werkt aan zijn naamsbekendheid via zijn website en social media, waar hij volop posts plaatst en adverteert. Op zijn telefoon laat hij zien hoeveel keer zijn berichten zijn bekeken. Daarnaast kreeg hij ook al snel reacties van mensen. ‘Het verbaasde mij hoe snel dat ging. Mensen wilden weten hoeveel het dan moest kosten en vroegen wanneer ze het konden komen halen.’

Alexander lacht als hij zijn zoon hoort praten. ‘In de tijd dat ik hier begon in het familiebedrijf ging dat heel anders. Ik heb nooit iets met social media gedaan. Wij plaatsten een advertentie in de lokale krant’, zegt hij. ‘Ik vind het mooi om te zien hoe de nieuwe generatie zichzelf verkoopt en steek daar zelf ook weer iets van op.’

Goed advies

Ooit hoopt Sietse het bedrijf van zijn vader over te nemen. ‘Dat lijkt me geweldig’, zegt hij. ‘Ja, dat zien we tegen die tijd wel weer’, aldus zijn vader lachend. ‘Eerst maar eens kijken hoe het bedrijfje met de briketten je bevalt.’ Daar is Sietse het mee eens. ‘Ik ben pas net begonnen en wil nog veel leren. Die kans krijg ik nu.’ Op de vraag of hij blij is dat hij het advies van zijn vader heeft opgevolgd om afgelopen zomer niet de hele voorraad briketten te verkopen, hoeft hij niet lang na te denken. ‘Ja, ik heb de briketten in de winter voor een hogere prijs kunnen verkopen. Het was een goed advies van mijn vader.’

  • Auteur: Guus Peters
  • Fotograaf: Merlijn Doomernik

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens