7 min

Van uitschot naar het toppunt van circulariteit

Reportage

Wie een autoportier nodig heeft, een motor of een velg kan terecht bij autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek in Groenlo. Grote kans dat je hier vindt wat je zoekt, want het bedrijf heeft 240.000 gebruikte en gereviseerde onderdelen op voorraad. ‘Mensen snappen vaak niet dat we zoveel voorraad hebben, maar alleen dán kunnen we leveren. Je kunt nu eenmaal geen wrak bestellen.’ Directieleden Koen Klein Gunnewiek en zijn zus Susanne te Poele geven een rondleiding door het gloednieuwe pand.

Wie bij een autosloperij denkt aan een bedrijf met op elkaar gestapelde autowrakken, komt bij Klein Gunnewiek in Groenlo bedrogen uit. Het pand is kraakhelder en elk onderdeel wordt verpakt, gearchiveerd en opgeslagen in een magazijn van vijftienduizend vierkante meter. Dat oude beeld van een autosloperij kom je nauwelijks meer tegen in Nederland, vertellen Koen Klein Gunnewiek en zijn zus Susanne te Poele, die met hun ouders de directie vormen van het autodemontagebedrijf. Samen geven ze een rondleiding door het gloednieuwe pand, dat begin dit jaar in gebruik werd genomen.

We beginnen in de demontagewerkplaats, waar veertien hefbruggen met schadeauto’s en tientallen winkelwagentjes vol onderdelen staan: een hoedenplank, achterlichten, raammechaniek, velgen. Wat niet gevraagd of niet bruikbaar is, gaat naar de schroot. ‘We registreren de vraag en onze voorraad en weten zo precies welke onderdelen we willen demonteren en welke niet.’ De onderdelen in de wagentjes zijn zojuist uit de autowrakken gedemonteerd. Een Kia waar de portieren al uit verwijderd zijn, een Volkswagen met de bumper op half zeven en een verbrijzelde voorruit, een flinke Volvo waarvan de voorkant is uitgebrand… ‘Ook zo’n wrak is voor ons nog waardevol’, legt Susanne uit. ‘Luxe auto’s hebben steeds meer elektronica en opties.

Voorkeur voor jonge schade-auto’s

Led-achterlichten, elektrisch inklapbare zijspiegels met camera en dergelijke kosten nieuw een paar duizend euro.
We hebben het liefst jonge schade-auto’s, van maximaal tien jaar oud, omdat de onderdelen daarvan nog lang toepasbaar zijn.’ De sloopauto’s worden nooit op elkaar gestapeld, vertelt Koen. ‘Anders zakken portieren door onder het gewicht van de auto erboven en kan de onderkant beschadigd raken.’

Zijn alle bruikbare onderdelen uit de sloopauto verwijderd – en dat zijn er meestal vijftig tot honderd – , dan wordt het uitgeklede wrak machinaal platgewalst, zodat er zo’n vijfentwintig stuks in een container passen. Vanuit Groenlo gaan ze via een shredder naar de fabriek van Auto Recycling Nederland (ARN) in Tiel, waar het afval wordt vermalen. Daaruit worden de verschillende metalen en kunststoffen gescheiden en als grondstof toegepast in nieuwe producten.

Een mooi voorbeeld van duurzaamheid

‘In Nederland worden jaarlijks circa 200.000 auto’s gedemonteerd. In de bedrijven die bij ARN zijn aangesloten, wordt 98 procent van de auto gerecycled’, vertelt Koen. ‘Autosloperijen werden twintig jaar geleden nog gezien als het uitschot van het bedrijfsleven, nu zijn ze een goed voorbeeld van duurzaamheid. Autorecycling is door professionalisering van de branche veranderd in een belangrijke partner in een circulaire economie.’

Familiebedrijf

Er is de afgelopen veertig jaar veel veranderd bij het familiebedrijf, dat in 1983 werd opgericht door de broers Hans en Jos Klein Gunnewiek, als garagebedrijf met benzinestation. Toen er in 1986 ongeveer tegelijkertijd drie demontagebedrijven in de regio stopten, sprongen de broers in dat gat. Ze kochten een oude steenfabriek waarin ze een sloperij vestigden. ‘Om voorraad op te bouwen, kochten ze schadeauto’s in het hele land op’, vertelt Koen. ‘Hun kantoor was een oude stacaravan en klanten mochten zelf aan de sloopauto’s sleutelen om er onderdelen uit te halen.’ De kinderen van de broers werden van kleins af aan betrokken bij het bedrijf: schoonmaakwerk, onderdelen bezorgen, helpen aan de pomp. Begin dit jaar zijn de oom en tante van Susanne en Koen uit het bedrijf gestapt en vormen broer en zus de nieuwe generatie.

Het bedrijf, waar jaarlijks twaalfhonderd tot vijftienhonderd auto’s worden gedemonteerd, telt inmiddels 55 werknemers. Ze werken in de demontage, de verkoop, de administratie, het magazijn of reviseren onderdelen. ‘Ons oude pand was vol’, vertelt Susanne. ‘Onze medewerkers zijn fantastisch en waren flexibel tijdens de verhuizing begin dit jaar. Demontage en revisie hebben twee tot drie maanden vrijwel stil gelegen om alles naar dit nieuwe pand over te brengen. Het verhuizen van de onderdelen heeft bijna een jaar gekost. Iedereen heeft in die periode taken op zich genomen die hij normaal niet uitvoert en velen hebben in de avonden en op zaterdagen gewerkt. Ook kinderen van medewerkers hielpen af en toe mee, in allerlei opzichten dus een familiebedrijf.’

‘Deouderwetseautosloperijenmetopelkaargestapeldeauto’skomjenauwelijksmeertegeninNederland’

Volautomatisch magazijn

Het nieuwe pand, met een oppervlakte van bijna 20.000 vierkante meter, is duurzamer, ruimer en efficiënter dan het vorige. Het wordt verwarmd met warmtepompen en voor de toiletten, de onderdelen-wasmachines en ultrasoonreinigers wordt regenwater gebruikt. Er werd flink geïnvesteerd in techniek, zo laten Susanne en Koen tijdens de rondleiding zien: de gangpaden in het magazijn zijn veel smaller dan in het oude pand, omdat speciale vorkheftrucks niet meer hoeven te draaien in het gangpad en tien meter hoog kunnen reiken om bijvoorbeeld een portier uit het schap te halen.

Voor kleinere onderdelen is een volautomatisch autostoresysteem gebouwd: een onderdeel wordt besteld, een medewerker zoekt het op in de computer, drukt op een knop en robots gaan aan de slag om het krat met het betreffende onderdeel ‘uit te graven’ uit het gridsysteem met 18.500 kratten en naar de balieruimte te brengen.

Koen: ‘Het systeem zorgt voor veel ruimtebesparing, omdat we geen gangpaden en verdiepingsvloeren nodig hebben. Magazijnmedewerkers hoeven minder te lopen en te tillen. Ik schat dat dat ons op termijn één tot anderhalve werknemer scheelt.’ Dat laatste is van belang, want zoals zoveel bedrijven in de Achterhoek is ook Klein Gunnewiek zuinig op de medewerkers en op zoek naar goed personeel. Koen: ‘Als we morgen dertig medewerkers zouden krijgen, zouden we voor allemaal werk hebben, want de vraag naar onderdelen is veel groter dan het aanbod. Maar de regio biedt helaas niet genoeg woningen. Daardoor is het heel lastig om aan nieuwe mensen te komen.’

240.000 onderdelen

We komen in de hal waar de autowrakken staan opgeslagen die nog niet zijn gedemonteerd. Allemaal hebben ze hun eigen plekje in metershoge stellingen. ‘Omdat het aanbod van sloopauto’s niet elke week hetzelfde is, hebben we voorraad voor wat stillere tijden’, legt Susanne uit. ‘Wrakken waar we het meest aan kunnen verdienen, demonteren we in de regel het eerst.’

Het aanbod van wrakken komt van verzekeraars, garagebedrijven en particulieren. Koen: ‘In totaal hebben we zo’n 240.000 onderdelen op voorraad. Per jaar verkopen we er circa 45.000 en ruimen we 15.000 onderdelen aan niet-verkochte voorraad op. Bedrijfseconomisch is het niet altijd logisch om zo’n grote voorraad te hebben, maar alleen dán kunnen we leveren. Anders krijgen we een bestelling en kunnen we pas leveren als dat type schade-
auto binnenkomt. Je kunt nu eenmaal geen wrak bestellen.

Bovendien bestaan er veel verschillende varianten van hetzelfde onderdeel, zelfs binnen hetzelfde merk en type auto.’ Van alle onderdelen wordt tachtig procent in Nederland verkocht, de rest gaat naar het buitenland. Koen ziet wel wat in het Franse systeem, waar garagehouders bij reparaties verplicht zijn om de klant de keuze te geven tussen reparatie met een gebruikt of nieuw onderdeel.

Nieuwe kansen

De grootste verandering die broer en zus meemaakten, is de verschuiving naar verkoop via digitale verkoopplatforms: verliep de verkoop vroeger per telefoon of aan de balie, nu gaat dat grotendeels via kanalen als Onderdelenlijn en eBay. Zo zijn onderdelen makkelijker vindbaar voor een breder publiek. Keerzijde is dat af-

hankelijkheid van die software en platformen te groot kan worden. Klein Gunnewiek is daarom bezig met de ontwikkeling van een eigen platform in samenwerking met collega-bedrijven.

Koen: ‘Daarnaast hebben we samen met een softwarebouwer ons eigen softwarepakket ontwikkeld. Dit maakt het werk efficiënter, papiervrij en we kunnen vraag, eigenschappen en uitwisselbaarheid van alle onderdelen registreren. Dan ben je eigen baas over jouw onderdelen en niet afhankelijk van de eisen en prijzen van een platform.’ De autowereld zal de komende jaren nog ingrijpender veranderen, voorziet Koen. Zo levert de komst van de elektrische auto nieuwe onderdelen op. Koen vindt het wel een uitdaging, die veranderingen. ‘Hoe luxer een auto, hoe meer waardevolle onderdelen, denk aan airco’s en batterijpakketten. Veel is nog onduidelijk, maar al die innovaties bieden nieuwe marktkansen.’ <

  • Auteur: Friederike de Raat
  • Fotograaf: Reyer Boxem

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens