7 min

‘We lopen vooruit op de geneeskunde van straks’

Reportage

In het Radboud Experience Center komen studenten, docenten, zorgprofessionals, onderzoekers en aan zorg gelieerde bedrijven samen. Het gebouw was voorheen onder andere in gebruik als medische bibliotheek, maar is helemaal vernieuwd. ‘Alles is tegenwoordig online en de boeken waren steeds minder nodig’, zegt Ronald Goorden van het Radboudumc. ‘Daarom kwam er ruimte vrij. Na een fikse verbouwing werd het een licht en open gebouw waar zorginnovatie en onderwijs centraal staan.’

Studenten in witte jassen staan, gewapend met een stethoscoop, rondom een bed. Een jongen heeft de pols vast van de patiënt. Twee anderen overleggen wat er nu moet gebeuren. Plotseling slaan alle meters uit en klinkt er een hoge piep. ‘We moeten reanimeren’, zegt er een. De andere twee weten precies wat er moet gebeuren. De een begint ritmisch te drukken op het hart van de patiënt. De ander pakt de AED en sluit deze aan. Gelukkig is de patiënt geen mens, maar een levensechte pop. We zijn in een skills lab van het Radboud Experience Center, waar studenten geneeskunde en verpleegkunde praktijklessen krijgen voordat ze in het ziekenhuis aan het werk gaan.

De enorme ramen, glazen wanden en halve etages van het Experience Center zorgen ervoor dat het ruim en licht oogt. De entree is vriendelijk opgezet met een koffiebar met gezellige zitjes. Vanaf een balustrade kijk je een verdieping naar beneden. Daar is een grote hal waar het auditorium aan grenst. Die wordt gebruikt voor colleges, congressen en officiële plechtigheden, zoals de buluitreiking. Door de enorme glazen wand aan het uiteinde van het gebouw kijk je richting een klassiek gebouw met torens en pilaren bij de ingang. ‘Dat is Het Kasteeltje, huize Heyendael’, zegt Ronald Goorden, secretaris van de Examencommissie Geneeskunde van het Radboudumc. ‘Het is als landhuis gebouwd en aangekocht door de universiteit voor de studie geneeskunde. De plek waar het allemaal begon. Nu is het in gebruik voor representatieve bijeenkomsten.’

Aardige berichtjes

In de studieruimte op de eerste verdieping zit het vol studenten. Max, Koot en Else zitten aan een van de vele tafels te overleggen over een project. Max van Hulten (22) is derdejaars student biomedische wetenschappen. Volgend jaar stroomt hij via een versneld traject in bij de studie geneeskunde. ‘Tijdens researchprojecten zit ik hier wekelijks’, zegt Max. Else Snippert (20) en Koot van Gurp (19) zijn allebei tweedejaars geneeskunde. ‘We werken veel samen, zeker voor de tentamens, en hier kunnen we met elkaar studeren. Als we echt in een groep met een project of praktijkopdracht bezig zijn, kunnen we met ons gezelschap ook in een geluiddichte kamer gaan zitten.’

Else wijst naar de kamers achter een enorme glazen wand. Koot vult aan: ‘De muur is een whiteboard, waar je van alles op kan schrijven. We schrijven soms ook aardige berichtjes aan elkaar. Bijvoorbeeld een aanmoediging als “goed bezig, ga zo door”.’ Naast de studieruimte ligt de bibliotheek, waar je in stilte kunt studeren en waar medewerkers je kunnen helpen bij het vinden van de juiste informatie.

Oefenen met poppen

Boven de studieruimte ligt het Skills Lab, een aantal ruimtes verdeeld over twee verdiepingen waar de studenten praktijkonderwijs kunnen volgen. Hier hebben zowel geneeskundestudenten als studenten verpleegkunde onderwijs en oefening in de praktijk. ‘Vroeger waren de opleidingen gescheiden. Nu is het gemixt. Daardoor is de interactie veel groter en werkt het beter’, zegt Goorden. ‘De praktijk in het ziekenhuis wordt op deze manier veel beter nagebootst. Het is een nieuwe manier van onderwijs, een nieuw concept, interprofessioneel leren. In het ziekenhuis werk je samen, hier kun je alvast oefenen hoe dat gaat.’

Er wordt bij de studie geneeskunde steeds meer simulatieonderwijs gegeven. ‘Het is in de geneeskunde heel belangrijk om alle mogelijke situaties zo veel mogelijk te trainen voordat je ze in de praktijk brengt’, zegt Goorden. ‘Denk bijvoorbeeld aan een slechtnieuwsgesprek. Dat doceren we hier eindeloos, want dat wil je niet direct met een echte patiënt doen. Maar we trainen ook vaardigheden als echografie, het omgaan met de stethoscoop of reanimeren. Alles wat je in de praktijk tegenkomt, kunnen we hier oefenen, met poppen, met elkaar en soms met simulatiepatiënten. Je verlaagt de drempel door steeds verschillende scenario’s te spelen voordat studenten een patiënt behandelen. Als ze dan het ziekenhuis in gaan om met echte patiënten te werken, gaat het veel beter.’

‘Weoefenenveelopelkaar.Alsjejezelfmoetuitkledentotjeondergoedvooreenonderzoek,dansnapjedatdaarschaamtebijkomt’

Zelf ervaren hoe een patiënt zich voelt

Een ander belangrijk onderdeel van het onderwijs is dat je als arts in opleiding weet en begrijpt hoe een patiënt zich voelt. ‘Daarom oefenen we veel op elkaar, want als je jezelf moet uitkleden tot je ondergoed voor een onderzoek, dan snap je dat daar schaamte bij komt. Ook moet je precies weten hoe de onderzoeken die je doet voelen voor een patiënt.’ Hoe verder de studenten richting de master gaan, hoe meer er wordt gerepeteerd om ze klaar te stomen voor de praktijk. De trainingen zijn heel divers en worden niet alleen gegeven door artsen, maar ook door onderzoekers, psychologen en andere medici.

Max werkt als student-assistent in het simulatielab. ‘Zesdejaars studenten geneeskunde en vierdejaars studenten verpleegkunde oefenen hier op levensechte poppen, zodat realistische situaties kunnen worden nagespeeld. We trainen steeds een andere casus. De aankomend verpleegkundigen en artsen houden op de monitor de vitale functies in de gaten. Ik zit samen met een docent in de regiekamer en speel meestal de patiënt. Ik kan functies instellen op de pop. Bijvoorbeeld de tong laten opzwellen, de hartslag versnellen of vertragen, de temperatuur laten oplopen, de pupillen verwijden. Na afloop van de training is er een evaluatie. Dan kijken we op de video wat er is gebeurd en worden de handelingen geëvalueerd.’

Dichter bij de patiënt

In het gebouw zitten niet alleen studenten, maar ook onderzoekers, bedrijven en zorgprofessionals. ‘Sinds de verbouwing is het een multifunctioneel gebouw’, zegt Mark Janssen, CFO en lid van de raad van bestuur van het Radboudumc. ‘Er werken dertienduizend mensen bij het Radboudumc. Ze organiseren veel en hebben soms een inspirerende plek nodig. Daar is het Experience Center heel geschikt voor.’ Bij de verbouwing en inrichting van het Experience Center is hier rekening mee gehouden. ‘Samenkomen kan in de grote zaal of in de open ruimtes’, zegt Goorden. ‘Er zijn veel congressen, symposia en er is veel nascholing hier in het pand. Daarnaast zijn er allerlei ruimtes waar mensen in kleinere groepjes verder kunnen gaan, bijvoorbeeld met workshops.’

Het Experience Center ligt op de campus tussen het ziekenhuis en de onderzoeks- en onderwijsgebouwen. ‘Zo hebben we innovatie en creativiteit letterlijk tussen het onderzoek, het onderwijs en de gezondheidszorg’, zegt Janssen. Innovatie was een belangrijk thema dat terugkomt in het gebouw. ‘We lopen hier vooruit op de geneeskunde van straks’, legt Goorden uit. ‘Dat gebeurt onder andere met het praktijkonderwijs. Maar we zijn ook bezig met het verbeteren van de zorg door die dichter bij de patiënt te brengen. Bijvoorbeeld door meer zorg naar de thuissituatie te verplaatsen met een app of een wearable, een elektronisch apparaatje dat je dicht bij de huid draagt, bijvoorbeeld om je pols.’

Een belangrijke rol bij die vernieuwing speelt het Health Innovation Lab. ‘Dat is een creatieve broedplaats waar verschillende innovatieve bedrijven met onderzoekers, artsen, bedrijven, zorgverleners en patiënten een plek hebben en samen werken aan de duurzame gezondheidszorg van de toekomst’, legt Janssen uit.

Sloop

Het Experience Center is onderdeel van de vernieuwde campus. ‘Door oude gebouwen te slopen, nieuw te bouwen en te renoveren, kunnen we toe met twintig procent minder steen’, vertelt Janssen. ‘We hebben minder ruimte nodig. Patiënten liggen door allerlei zorginnovaties niet meer zo lang in het ziekenhuis. Onze mensen werken meer thuis. Dat is heel duurzaam, het scheelt stookkosten en er komt groen op de plek waar eerst gebouwen stonden.’

Het Radboudumc neemt de tijd voor het sloopwerk. ‘We verwachten er twee tot drie jaar mee bezig te zijn’, zegt Janssen. ‘Dat komt doordat we duurzaam willen slopen. Ruim negentig procent van alle materialen wordt hergebruikt. Alles wordt gescheiden gedemonteerd en vindt een nieuwe bestemming. Van thermokranen tot aan het beton.’

Het vernieuwen van de campus is een tienjarenplan. ‘We zijn nu ongeveer halverwege’, zegt Janssen. We willen activiteiten dichter bij elkaar brengen. Less bricks, more bites, different behaviour is het idee. Minder stenen, meer kennis en ander gedrag in de zin dat iets niet van jou is, maar dat je er gebruik van maakt. Het Experience Center is een mooi voorbeeld van dit idee.’ <

  • Auteur: Arwen Kleyngeld
  • Fotograaf: Koen Verheijden

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens