3 min

Schoonmaaktabletten

De toekomst van…

Het idee is er eentje uit de categorie ‘dat we daar niet eerder op zijn gekomen’: waarom zou je schoonmaakmiddelen produceren, verpakken én vervoeren die voor tachtig procent uit water bestaan? Bij VEIP in Wijk bij Duurstede maken ze tabletten waaraan de consument thuis zelf het water toevoegt. ‘Straks begrijpen we niet meer waarom we ooit al die wegwerpflessen kochten.’

Cosmetica en schoonmaakmiddelen in tabletvorm zijn een trend. Dat is niet voor niets: het bespaart een heleboel verpakkingsmateriaal, opslagruimte en transport als consumenten alleen de geconcentreerde, werkzame stof kopen en die thuis in een hervulbare fles aanlengen met water.

Bij VEIP in Wijk bij Duurstede begonnen ze 26 jaar geleden al met het ontwikkelen van oplosbare tabletten; dankzij dat lange leerproces is het bedrijf nu in staat 95 soorten te produceren, die de basis vormen voor onder meer handzeep, shampoo, allesreiniger en wasmiddel. Veel nieuwe, duurzame consumentenmerken, zoals Henderson Planet (vernoemd naar het meest door plastic vervuilde eiland ter wereld) en Happy Soaps hebben de weg naar VEIP al gevonden.

Alles moet kloppen

De eerste tabletten die in 1997 bij VEIP van de band rolden, waren een idee van de vader van eigenaar Reinout Hoevenaar. Hij ontwikkelde SafeWaterTablets, die (mogelijk) besmet water drinkbaar maken. Ze zijn een levensreddende oplossing voor rampgebieden; Hoevenaar leverde ze onlangs nog aan Oekraïne.

‘Mijn vader kreeg in de ontwikkelfase hulp van iemand uit de Pottertjesfabriek van Ten Herkel, die van de droppastilles’, vertelt hij. De perfecte tablet maken is namelijk nog niet zo simpel: hij moet hard genoeg zijn om intact te blijven, maar zacht genoeg om snel in water op te lossen. De chemicaliën die erin zitten, mogen niet met elkaar reageren. En dan moet hij ook nog ten minste drie jaar zijn werking behouden. ‘Om dat voor elkaar te krijgen, moet alles kloppen. De volgorde waarin je de stoffen voorbehandelt en samenvoegt, de temperatuur, de luchtvochtigheid, de druk in de machine en het fingerspitzengefühl van de maker. Niet voor niets zijn onze tabletteurs geen it’ers of techneuten, maar voormalig bakkers en mensen met horecabloed. Je moet er gevoel voor hebben.’

Tabletten in iedere kleur, geur en vorm

Met dat gevoel zit het na 26 jaar wel snor: VEIP slaagt erin om voor iedere klant een tablet te maken in de gewenste kleur, geur en vorm. ‘Vooral de geur is belangrijk: zonder fris luchtje ervaren consumenten iets niet als schoon’, vertelt Hoevenaar. Het toevoegen van geur was een uitdaging: een parfum is immers per definitie vloeibaar. Maar ook dat is gelukt.

Idealisme

Hoevenaar wacht al een tijdje op het moment dat de tablettentrend door de massa wordt opgepikt, maar het lijkt erop dat cosmetica en schoonmaakmiddelen in tabletvorm nu écht de schappen in de supermarkt gaan veroveren. ‘Wij hebben de indruk dat eerst de consument overstag gaat en daarna pas de zakelijke markt. Consumenten kiezen hiervoor uit idealisme, zij willen best overstappen op een ander merk. Bedrijven zijn toch wat behoudender.’

Hoevenaar zelf gebruikt thuis ook alleen nog tabletten: ‘Ik ben fel tegen de manier waarop wij de aarde uitputten en grondstoffen verspillen, dit is één manier om daar iets aan te doen. Ik hoop dat het voor mijn dochters over een tijdje normaal is dat ze in de supermarkt alleen nog tabletten kunnen kopen.’ Wie zich hier samen met Hoevenaar voor wil inzetten, is overigens van harte uitgenodigd om te solliciteren: VEIP kan nog enkele ‘tablettenbakkers’ gebruiken. <

Tabletten in alle soorten en maten

VEIP ontwikkelt en produceert in opdracht van verschillende duurzame merken cosmetica en schoonmaakmiddelen in tabletvorm.

  • Klanten zijn onder andere: Henderson Planet, Happy Soaps, The Green Lab Co, Get Cleaning Products, Yokuu en Brauzz

  • De grootte van de tabletten kan variëren van 5-70 mm

  • Qua kleur, geur en vorm kan bijna alles: van rond tot vierkant, van oblong tot hartvorm

  • VEIP produceert behalve tabletten voor de consumentenmarkt ook professionele reinigings- en desinfectiemiddelen.

  • Auteur: Laura van der Burgt
  • Fotograaf: Henk Wildschut

Meer lezen over dit onderwerp?

Wat vind jij van de digitale Rabo &Co?

Wat fijn dat je je mening wilt geven over de digitale Rabo &Co. Daar zijn we heel blij mee.

max. 500 tekens